Rowery elektryczne górskie – MTB Hardtail czy Full Suspension
Rowery elektryczne (E-bike) są nowym rozwiązaniem, które z każdym rokiem zyskuje nowych zwolenników, jak i przeciwników. Rowery tego typu budzą wiele kontrowersji, szczególnie w gronie starych rowerowych wyjadaczy, którzy uważają, że nie powinny one nazywać się rowerami. Jednak czy naprawdę różnią się one tak bardzo od tradycyjnego roweru? Górskie rowery elektryczne są dobrym rozwiązaniem dla osób chcących zwiększyć swój zasięg w trudnym terenie oraz dla tych, którzy nie mają wybitnej kondycji a również chcą korzystać z przyjemności, jaką daje jazda terenowa. Elektryki, tak samo jak tradycyjne rowery, występują w dwóch wersjach, hardtail i full suspension. Czym różnią się te wersje i jakie są ich wady i zalety?
MTB Hardtail czy Full Suspension?
Określenia te odnoszą się do zastosowanej w rowerach amortyzacji. Hardtail to rower górski z przednią amortyzacją, natomiast rower full suspension posiada amortyzację zarówno w przodu jak i z tyłu. Hardtaile sprawdzą się dużo lepiej w dyscyplinach, gdzie liczy się szybkość i łatwość pokonywania długich niekoniecznie bardzo trudnych podjazdów. Dzięki braku tylnego amortyzatora rama hardtaila jest dużo sztywniejsza, co przekłada się na lepsze przełożenie energii, która nie rozprasza się, a jest bezpośrednio przenoszona z pedałów na napęd roweru. Dzięki temu rowery hardtail lepiej przyspieszają, przez co są lepszym rozwiązaniem dla osób ceniących dynamiczną jazdę kosztem komfortu.
Jednak w trudnym górskim terenie zdecydowanie lepiej sprawdzą się rowery typu full suspension, które posiadają damper, czyli tylny amortyzator. Rama takiego roweru składa się z dwóch części: głównego trójkąta, na którym osadzone są stery, suport i sztyca siodełka a także tylnego trójkąta, tzw. wahacza, który w rowerach full suspension jest ruchomy i odpowiada za amortyzację tylnego koła. Wahacz może działać na jednym lub kilku zawiasach, ma to wpływ na dokładność amortyzacji, ale także sztywność całej ramy. Zastosowanie pełnej amortyzacji wpływa korzystnie na trakcję co przekłada się na płynniejszą i bezpieczniejszą jazdę terenie. Jednak przez skomplikowaną konstrukcję, tego typu rowery wymagają częstszego serwisowania oraz są bardziej kosztowne w zakupie i utrzymaniu. Rowery tego typu będą dobrym rozwiązaniem dla osób jeżdżących w ciężkim, górskim terenie oraz lubiących poszaleć w bikeparkach.
Hardtail - wady i zalety
Zalety:
- większa sztywność roweru,
- niższa cena,
- niższa masa roweru,
- lepsze właściwości na długich nie trudnych podjazdach,
- prosta budowa, co przekłada się na niezawodność.
Wady:
- mniejszy komfort jazdy,
- nie wybacza błędów w trudnym terenie,
- trudniejszy do opanowania na ciężkich zjazdach.
Full suspension - wady i zalety
Zalety:
- większy komfort jazdy,
- dobrze radzi sobie w najcięższym terenie,
- wybacza więcej błędów,
- daje zdecydowanie więcej przyjemności z jazdy.
Wady:
- wysoka cena zakupu oraz koszty utrzymania
- nie sprawdza się na trasach z wieloma podjazdami,
- trudniejszy w opanowaniu dla początkujących.
Elektryczne rowery górskie - podsumowanie
Rowery elektryczne działają w oparciu o akumulator umieszczony na ramie lub w jej wnętrzu (aktualnie jest to rozwiązanie stosowane coraz częściej) oraz silnik elektryczny umiejscowiony w okolicy suportu roweru. Należy pamiętać, że rower elektryczny nadal działa na tej samej zasadzie co rower tradycyjny i wymaga pedałowania. Silnik elektryczny odpowiada jedynie za wspomaganie rowerzysty co sprawdza się na stromych i długich podjazdach. Według norm europejskich wspomaganie w rowerach elektrycznych działa jedynie do prędkości 25 km/h, przy wyższych pozostaje jedynie siła mięśni i kondycja rowerzysty. Wspomaganie można oczywiście całkiem wyłączyć wtedy rower działa w tradycyjny sposób, jednak jego waga przekraczająca 20 kg nie zachęca do tego. Nowoczesne rozwiązania pozwalają na wybór poziomu wspomagania dzięki czemu możemy dostosować go do własnych potrzeb.