Czy jazda rowerem elektrycznym w zimę jest bezpieczna?
Na jazdę na rowerze zimą decyduje się coraz więcej osób – pogoda w ostatnich latach zdecydowanie na to pozwala, a niższe temperatury wymagają jedynie nieco cieplejszego stroju i jazda na rowerze może być prawie tak przyjemna, jak wiosną czy latem. Często trafiamy jednak na pytania użytkowników rowerów elektrycznych, którzy boją się wyciągać swojego sprzętu zimą właśnie ze względu na niższe temperatury i możliwe problemy z działaniem akumulatora. Czy jazda rowerem elektrycznym w zimę jest bezpieczna? Zebraliśmy kilka porad za i przeciw, które powinny ułatwić Ci podjęcie decyzji.
Jazda zimą na rowerze elektrycznym – argumenty na tak
Znalezienie argumentów do swobodnego korzystania z roweru elektrycznego zimą nie sprawia nam większych problemów. Jeśli pogoda dopisuje, nic nie stoi na przeszkodzie by wyciągnąć jednoślad z garażu i wybrać go zamiast jazdy samochodem czy komunikacją miejską. Rowery elektryczne, choć mają więcej wrażliwych części niż standardowe konstrukcje, są generalnie dość odporne i przystosowane do jazdy w trudnych warunkach. Przykładów nie trzeba szukać daleko – rowery elektryczne MTB mogą znosić przecież kontakt z błotem, deszczem i brudem równie dobrze, co rowery tradycyjne. Wystarczy odpowiednio o niego zadbać, a śnieg czy deszcz nie powinny być dla roweru większą przeszkodą.
Wątpliwości przy jeździe na rowerze elektrycznym zimą wzbudza najczęściej bateria, silnik i elementy elektryczne pracujące podczas jazdy przy kilkustopniowym mrozie. O ile zadbasz o nie poza okresem jazdy, przechowując rower w odpowiednich warunkach, stan baterii i silnika nie powinien się w żaden sposób pogorszyć podczas jazdy – jeśli pracują, utrzymują optymalną dla siebie temperaturę i nie wychładzają się, dzięki czemu pojemność baterii nie powinna drastycznie zmaleć i nagle się rozładować.
Kiedy jazda na rowerze elektrycznym zimą może być niebezpieczna?
Jednym z podstawowych problemów, z jakimi mierzą się zimą właściciele rowerów (nie tylko elektrycznych) będą mokre i śliskie drogi. Brak pewności i stabilnej pozycji na rowerze będzie oczywiście stwarzał zagrożenie, ale można poradzić sobie z nim wybierając opony dedykowane do rowerów elektrycznych i przystosowane do jazdy zimą. Nowy bieżnik plus nieco mniejsze niż zwykle ciśnienie zwiększy powierzchnię kontaktu opony z podłożem i zapewni lepszą przyczepność podczas jazdy w miejskiej dżungli. W rowerach elektrycznych można postawić oczywiście na dedykowane opony z kolcami, ale ich instalacja ma sens dopiero przy jeździe po śniegu bądź lodzie.
Ewentualne problemy z jazdą na rowerze elektrycznym zimą może sprawiać wilgoć, szczególnie nieprzyjazna baterii zamontowane w rowerze, a także mrozy które obniżają sprawność działania większości baterii i akumulatorów. To trochę tak, jak z akumulatorami samochodowymi – trudniej je odpalić, gdy temperatura na dworze spada poniżej zera. Jeśli chcesz korzystać z roweru elektrycznego nawet przy ujemnych temperaturach, pamiętaj by poza trasą przechowywać rower w suchym pomieszczeniu w temperaturze pokojowej. Uważaj też, by bateria nie odpoczywała pomiędzy jazdami rozładowana.
Uważaj, by nie uszkodzić roweru. Zimą, nawet w stosunkowo suche dni, nie trudno o częściowe przemoczenie niektórych elementów roweru. Przy rowerach elektrycznych (i klasycznych) warto zadbać o to, by po każdej jeździe przetrzeć rower do sucha i oczyścić z błota i zabrudzeń szczególnie w okolicach hamulców, przerzutek i łańcucha. Dla cięższych i szybszych rowerów elektrycznych maksymalna sprawność hamulców to klucz, szczególnie gdy zimą warunki nie zawsze sprzyjają bezpiecznej jeździe.
Przechowywanie roweru elektrycznego zimą
Nawet jeśli zdecydujesz się na jazdę rowerem elektrycznym zimą, zdarzą się pewnie dni kiedy rower będzie stał przez dłuższy czas schowany do garażu, piwnicy czy mieszkania. Warto i w takim okresie zadbać o jego kondycję, m.in. zabierając baterię do mieszkania, upewniając się że jest naładowana i zostawiając rower czystym i suchym do kolejnej jazdy. Rowery elektryczne nie należą do najtańszych i szkoda, by niszczyły się przez wilgoć i błoto na kluczowych elementach konstrukcji. Na działanie wilgoci i mrozu narażone są też inne elementy elektryczne, a więc kontroler czy silnik. Jeśli nie masz możliwości zabrania roweru do mieszkania, wyczyść go, osusz i przykryj kocem osłaniając przed zimnem.