Jak wytrzymałe są baterie w rowerze elektrycznym?
Akumulatory w rowerze elektrycznym - nowa technologia napędu
Aby silnik rowerowy mógł pracować w pełni sprawnie i spełniać określone wymagania zaprogramowane w sterowniku, zastosowany do napędu akumulator powinien wykazywać się nie tylko odpowiednią mocą, ale i moc akumulatora. To właśnie na jej podstawie należy porównywać rowery elektryczne - wydajność energii, podawana zazwyczaj w watogodzinach (Wh) wpływa bezpośrednio na to, jak daleko będziemy mogli na jednym ładowaniu pojechać. Zwykle producenci zamykają się tu w zakresie od 250 do 600 Wh, co zależnie od silnika gwarantuje zasięg od 40 do nawet 150 km na jednym ładowaniu.
Akumulatory w rowerach elektrycznych to najczęściej systemy litowo-jonowe, instalowane wewnątrz głównej ramy lub na bagażniku rowerowym w specjalnie zabezpieczonej obudowie. Wielkość, masa, wydajność, cena i systemy zarządzania stosowane w akumulatorach rowerowych różnią się w zależności od producenta i modelu, dzięki czemu najlepsze marki jednośladów mogą zróżnicować półki cenowe proponowanych przez siebie modeli i przystosować rowery elektryczne do różnych warunków jazdy. Akumulatory takie mają jedną ważną zaletę - bez problemu naładujemy je w domowym gniazdku elektrycznym, a samo ładowanie zajmuje zwykle od 2 do 5 godzin, co pozwala napełnić je nawet podczas postoju na dłuższej trasie.
Wytrzymałość baterii w rowerze elektrycznym - jak zadbać o długie życie akumulatora
Producenci baterii do rowerów elektrycznych podają najczęściej ich wytrzymałość w liczbie rozładowań, jakie bateria powinna wytrzymać bez większych problemów technicznych. Z reguły liczba ta szacowana jest na około 800 cykli, choć oczywiście wraz z postępem technologii i coraz lepszymi systemami napędów do e-rowerów, trwałość akumulatorów wzrasta. Jako że większość użytkowników korzysta z rowerów elektrycznych (i jednośladów ogółem) w sezonie letnim, warunki pogodowe nie obniżają tu sprawności akumulatora i dzięki temu przejechanie na rowerze nawet 200 km tygodniowo powinno pozwolić na korzystanie z roweru przez kilka lat bez konieczności wymiany baterii.
Od czego zależy wytrzymałość baterii rowerowej? Poza deklarowaną przez producenta pojemnością i mocą pracy, najważniejszym z czynników zdaje się być temperatura mogąca wpływać bezpośrednio na sprawność akumulatora. W rowerach elektrycznych nie stosuje się z reguły układu chłodzącego, przez co bateria nagrzewa się do pewnej, bezpiecznej dla siebie temperatury. Trzymając rower elektryczny w nieodpowiednich warunkach, a więc np. w wilgotnej piwnicy czy przy grzejniku, a także ładując akumulator z użyciem nieprzeznaczonej do tego ładowarki możemy zaszkodzić sprawności całego układu.
Wartościowe porady dla użytkowników rowerów elektrycznych
Każdy, kto porusza się na co dzień na e-rowerze chce korzystać z niego jak najdłużej, nie martwiąc się o spadającą wydajność akumulatora czy konieczność wymiany go na nowy. Aby więc możliwość przejazdu 90-150 km na jednym ładowaniu była dostępna jak najdłużej, warto pamiętać o kilku zasadach konserwacji i użytkowania rowerów elektrycznych wpływających bezpośrednio na sprawność całego napędu.
Akumulator roweru pozostawianego na zimę bez użytku warto rozładować co najmniej do połowy - jej poziom naładowania i tak zacznie z czasem spadać, a nie warto, by wraz z nią spadła też pojemność całego akumulatora. Niektórzy producenci zalecają także, by podczas aktywnego użytkowania roweru nie zapełniać akumulatora do końca - żywotność baterii litowo-jonowych jest najlepsza, jeśli ładowane są jedynie do poziomu 80-90%.
Aby wykorzystać pełny potencjał napędu w rowerze elektrycznym, najlepiej jest doładowywać akumulator po każdej przejażdżce. Co jednak zrobić, gdy rozładuje się w trakcie jazdy? Przed dłuższą przejażdżką, znając możliwości swojego akumulatora, warto zabrać ze sobą zapasowy akumulator, choć w razie potrzeby można podładować się także na stacjach z dostępem do gniazdek elektrycznych. Na e-bike nie trzeba oczywiście jeździć ze wspomaganiem, więc jeśli bateria rozładuje się kilkanaście kilometrów od domu, bez problemu dokończymy jazdę korzystając wyłącznie z pracy mięśni.