Jak często należy serwisować rower i za co nie warto przepłacać?
Przegląd roweru trzeba robić regularnie. Tylko wtedy można mieć pewność, że sprzęt zachowa bardzo dobry stan przez długi czas. Sprawny rower to kwestia wygody, ale także bezpieczeństwa swojego i otoczenia. Eksploatacja roweru sprawia, że wiele części ulega zniszczeniu. Które z nich można wymienić samodzielnie, a kiedy rower trzeba zaprowadzić do serwisu?
Kiedy trzeba serwisować rower?
Przeglądy samochodów to obowiązek każdego kierowcy. Chociaż z rowerów korzysta wiele osób, to jednak niewiele z nich dba o swój rower tak, jak właściciele aut. Rower składa się z wielu części, wśród których najczęściej mamy kłopot z oponami, hamulcami, kierownicą czy przerzutkami - to właśnie z tymi problemami najczęściej wybieramy się do serwisu rowerowego.
Korzystanie ze sprawnego roweru to przyjemność, jednak nawet mimo dobrych komponentów w rowerze, jednoślad może zacząć skrzypieć lub piszczeć. Tylko regularne serwisy roweru umożliwią zachowanie go w doskonałym stanie technicznych przez długie lata. Kiedy serwisować sprzęt, aby zachował jak najlepsze właściwości?
Wiele zależy od rodzaju roweru i częstotliwości jego używania, jednak przygotowanie roweru przed sezonem to absolutna konieczność.Warto jednak serwisować rower także po sezonie.
Przechowywanie roweru na balkonie lub w wilgotnej piwnicy bez koniecznej konserwacji to błąd, który może sporo kosztować. Brud i wilgoć mogą źle działać na niektóre elementy roweru, tym samym skracając ich żywotność. Osoby, które używają roweru w zimie powinny pamiętać także o przeglądach, które pozwolą zabezpieczyć klocki hamulcowe czy opony przez solą, którą sypane są polskie drogi. Osoby, które traktują kolarstwo wyczynowo powinny odwiedzać serwis rowerowy nawet kilka razy w roku. Regulacja części pozwala polepszyć komfort jazdy i zwiększa bezpieczeństwo, a jednocześnie przekłada się na żywotność roweru.
Do serwisu warto zaprowadzić rower, jeśli zauważysz np. skręcenie kierownicy, rozregulowanie hamulców, przerzutek czy połączeń śrub. Podczas przeglądu mechanik zreperuje także układ napędowy i może wymienić zużyte części i podzespoły, o których może nawet nie wiedzieć, jeśli jesteś laikiem w świecie kolarstwa. Nie lekceważ także pisków, trzasków i skrzypienia w rowerze. Niepokojące dźwięki należy sprawdzić od razu, ponieważ jedna mała usterka może za sobą pociągnąć poważne awarie.
Wiele czynności przy rowerze każdy może zrobić sam. Są to przede wszystkim takie czynności jak mycie roweru czy wymiana siodełka, które też ulega zniszczeniu. W naszym sklepie znajdziesz wiele dostępnych modeli, które można dopasować do własnych potrzeb.
Wyprofilowane siodełka damskie i męskie zwiększają komfort jazdy i powinny być dopasowane do modelu roweru. Warto kupić także niezbędne akcesoria do konserwacji roweru, wśród których powinien się znaleźć płyn do mycia rowerów, np. E-Bike Dry Wash Muc-Off 50 ml z wygodnym atomizerem. Polecamy także rewolucyjny płyn Bike Cleaner Muc-Off wykonany w technologii nano-tech. Przydatny może okazać się także Odtłuszczacz Finish Line 335 ml, który podczas użycia zamienia się w piankę, która wyczyści zaschnięty brud.
Jak często prowadzić rower do serwisu?
Rower może służyć do jazdy rekreacyjnej w okresie wiosenno-letnim, ale często korzystamy z niego także jesienią, a niektórzy nawet zimą. Regularna jazda wpływa na wygląd i zużycie komponentów, które z czasem po prostu ulegają zniszczeniu wynikającemu z naturalnej eksploatacji. Zalecamy, aby pierwszy przegląd wykonać od 30 do 60 dni lub po przejechaniu 300 kilometrów po zakupie roweru. Aby nie stracić gwarancji, pierwsze przeglądy są obowiązkowe.
Każda marka ma inne wymagania, używa innych części itp. Ogólnie zaleca się, aby serwisować rowery minimum raz w roku, natomiast minimum raz na dwa lata powinno się uzupełnić olej w hamulcach hydraulicznych. Kompleksowa troska o rower to także konieczność dbania o napęd, który polecamy smarować odpowiednimi preparatami średnio co 50-100 kilometrów.
Na zniszczenie bardzo narażone są także łożyska w kołach, które także mają swoją żywotność. Po przejechaniu około 1500 km warto sprawdzić ich stan w serwisie.
Ponadto, bardzo ważne jest dbanie o rower przez cały rok. Czyszczenie, wycieranie i mycie roweru to obowiązki każdego posiadacza jednośladu. Wielu użytkowników nie przeciera rowerów nawet ściereczką od kurzu. To błąd, ponieważ brak nawyku dbania o rower i oglądania z bliska jego komponentów uniemożliwia szybką reakcję i wykrycie ewentualnych nieprawidłowości.
Przed zaprowadzeniem roweru do serwisu warto pamiętać, aby rower był czysty. Poleca się dokładnie umycie i osuszenie jednośladu.