Wymiana mechanizmu korbowego w rowerze – kiedy to zrobić
Podczas jazdy na rowerze coś stuka, trzeszczy, biegi nie przeskakują i jeździ się o wiele mniej swobodnie? Sprawdź, czy właśnie nie przyszła pora na wymianę mechanizmu korbowego. Wbrew pozorom okazuje się, że możesz wymienić go sam (nawet jeśli nie skończyłeś technikum samochodowego, tylko filozofię czy pedagogikę). Wystarczy tylko odpowiednia korba i narzędzia. Ale od początku.
Mechanizm korbowy rower – budowa
Mechanizm może składać się z jednej (rowery BMX) bądź dwóch części (zębatka + oś, pasują tu mechanizmy takie jak Shimano Hollowtech, FSA Mega Exo, Race Face X-type) spotykamy też korby trzyczęściowe (klin, korba i wielowypust)
Charakterystycznym elementem mechanizmu korbowego jest zębatka – w starszych modelach mogą być trzy zestawy zebatek, natomiast podwójne, a nawet pojedyncze zębatki posiada mechanizm korbowy roweru górskiego (szczególnie w najnowszych modelach). Podobnie mechanizm korbowy roweru dziecięcego charakteryzuje się pojedynczą zębatką.
Mechanizm może być mocowany na kwadrat (to już coraz rzadsze), na wielowypust albo za pomocą osi zintegrowanej.
Mechanizm korbowy rower – kiedy naprawić
Aby zdiagnozować problem z korbą, wystarczy zobaczyć, jak wyglądają ząbki w zębatce. Te w dobrym stanie są wysokie, tylko minimalnie ścięte, aby łańcuch mógł się po nich wygodnie przetaczać. Zniszczona tarcza ma ząbki starte, pochylone, niektórzy nazywają je płetwami rekina. Drugi test to łańcuch – jeśli możesz go swobodnie podnieść, oznacza to, że się wydłużył. To właśnie znaki, że trzeba wymienić korbę.
Gotowe mechanizmy kupisz w PMBike. Znajdziesz tu korby Shimano o różnych parametrach, a także grupę napędową SRAM GX Eagle. To dobry wybór, jeśli interesuje cię mechanizm korbowy rower MTB czy też mechanizm korbowy rower górski. Nasz sklep ma także zestawy kluczy, które mogą ci się przydać.
Grupa napędowa Sram GX Eagle 12 rzędowa
Mechanizm korbowy Shimano FC-TY301 170mm 42T
Jak dobrać tarczę do korby w rowerze?
Najlepiej dokładnie taką, jaka jest dedykowana do naszej korby. Czasem jednak okazuje się, że już takich nie produkują. Zdarza się też, że zapaleni rowerzyści chcą po prostu zmienić mechanizm korbowy roweru na bardziej wydajny. Na co zwrócić uwagę? Po pierwsze: liczba zębów. Skrótowo mówiąc, im więcej zębów, tym większą prędkość możemy osiągnąć, z kolei mniej zębów to lżejsze przełożenie (wyobraźcie sobie podjeżdżanie rowerem pod górę). Druga sprawa to kompatybilność z ramą. Producent roweru zwykle zamieszcza parametry o wielkości różnych elementów pojazdu w specyfikacji roweru, warto więc sprawdzić je przed zakupem nowej korby. Po trzecie wreszcie: sposób mocowania tarczy i rozstaw śrub, a także rodzaje mocowań.
W każdym przypadku – czy to w wypadku wyeksploatowania korby, czy też wobec potrzeby uprawiania kolarstwa wyczynowego – możesz zmienić mechanizm samodzielnie.
Jakie narzędzia do wymiany korby w rowerze?
Pamiętaj, że młotek nie jest w tym przypadku najlepszym narzędziem!
Jeśli korba jest montowana na kwadrat albo na wielowypust, przygotuj klucze imbusowe 5 lub 8 mm. Przyda ci się specjalny ściągacz do korb, a także klucze nasadowe albo oczkowe. Jeśli twój system opiera się o działanie osi zintegrowanej, potrzebny ci będzie również klucz wielowypustowy.
Rower - mechanizm korbowy regulacja
Wymiana korby mocowanej na kwadrat lub na wielowypust wygląda następująco. Po pierwsze: odkręć pedały (a przy okazji wyczyść je i nasmaruj). Następnie odkręć śruby imbusowe, łączące korbę z osią). Teraz skorzystaj ze ściągacza do korb (tu można wspomóc się także kluczem płaskim). Pozostaje już tylko zdjąć korbowód, założyć nowy model na oś i przymocować śrubami imbusowymi (nie zapominając oczywiście o łańcuchu i pedałach).
Wymiana korby mocowanej na wielowypust (np. Shimano) będzie wyglądać podobnie, z tym że tutaj nie musimy używać nawet ściągacza do korb – wystarczą klucze imbusowe.
W przypadku wymiany korby zintegrowanej z osią odkręcamy tylko jedno ramię. Kluczem wielowypustowym odkręcamy śrubę łączącą korbę z osią, zdejmujemy śrubki imbusowe trzymające ramię na osi, a potem odsuwamy blaszkę leżącą w szczelinie otworu na oś. Pozostaje już tylko zdjąć starą korbę, założyć nową i podokręcać wszystkie zdjęte śruby.
Zanim pojedziecie do serwisu, spróbujcie wymienić korbę sami. Może się okazać, że doskonale sobie z tym poradzicie.