Rodzaje hamulców rowerowych
Hamulce rowerowe to jedna z najważniejszych części roweru. To właśnie od nich zależy nasze bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy, dlatego muszą być one niezawodne i dobrane odpowiednio do danego zastosowania. Na rynku dostępnych jest wiele różnych rodzajów hamulców rowerowych. Z tego względu warto zapoznać się z każdym z nich, aby wiedzieć jakie hamulce rowerowe najlepiej sprawdzą się w naszym rowerze.
Hamulce szczękowe
V-Brake to jedne z najpopularniejszych hamulców szczękowych dostępnych na rynku. Stosowane są w rowerach trekkingowych, miejskich oraz tańszych modelach MTB. Nie sprawdzą się natomiast w rowerach szosowych z racji innego sposobu montażu oraz w rowerach MTB przeznaczonych do ekstremalnych odmian tego sportu takich jak Enduro czy Downhill z racji słabej siły hamowania i nie najlepszego działania w złych warunkach atmosferycznych. Nazwa tych hamulców wzięła się z ich konstrukcji. Składają się one z dwóch ramion, ustawionych w kształt litery V i zamontowanych do przedniego widelca oraz tylnego trójkąta ramy. Zacisk hamulca połączony jest z klamką za pomocą linki oraz chroniącego ją pancerza. Natomiast samo hamowanie przebiega poprzez tarcie wywołane klockami hamulcowymi na obręczy.
U-Brake to konstrukcja dość podobna do hamulców V-Brake, która składa się z dwóch ramion połączonych ze sobą w jednym lub dwóch punktach (w przypadku hamulców Dual Pivot) i ułożonych w kształt litery U. Hamulce te nie pozwalają na zastosowanie szerokich opon, przez co najczęściej stosuje się je w rowerach szosowych. Na rynku można znaleźć również hamulce szczękowe hydrauliczne, które zamiast linki posiadają przewód z płynem hamulcowym. Rozwiązanie to zapewnia dużo większą siłę hamowania, jednak jest zdecydowanie mniej popularne w Polsce.
Hamulce tarczowe
Hamulce tarczowe zapewniają największą siłę hamowania i są najbardziej niezawodne ze wszystkich rodzajów hamulców rowerowych. Zasada działania dość mocno różni się od pozostałych hamulców, ponieważ w tym przypadku klocki hamulcowe nie trą o obręcz koła, a o tarczę hamulcową przykręconą do piasty. System ten jest podobny do tego stosowanego np. w motocyklach, skąd właśnie został zaczerpnięty pomysł na stworzenie odpowiednika dla rowerów. Hamulce tarczowe wymagają specjalnej piasty posiadającej otwory pozwalające na montaż tarczy hamulcowej. Oprócz tego sama rama i widelec przedni muszą posiadać miejsca montażowe na zaciski hamulca, z tego względu nie w każdym rowerze możliwe będzie zamontowanie tego typu hamulców. Hamulce tarczowe najczęściej stosuje się w rowerach MTB, a czasami także droższych modelach rowerów trekkingowych, a nawet szosowych.
Rower Trek Dual Sport 2 Equipped z hamulcami tarczowymi
Hamulce tarczowe występują w dwóch wersjach mechanicznej i hydraulicznej. Mechaniczne hamulce tarczowe połączone są z klamką hamulcową za pomocą pancerza oraz linki, tak samo jak w przypadku hamulców szczękowych. Z kolei modele hydrauliczne działają w oparciu o płyn hamulcowy. To rozwiązanie zapewnia zdecydowanie większą siłę hamowania, niezawodność oraz lepszą modulację, czyli pozwalają łatwiej wyczuć siłę hamowania. Standardowe hamulce hydrauliczne posiadają zaciski wyposażone w dwa tłoki. Można jednak znaleźć na rynku również zaciski czterotłoczkowe, które przeznaczone są do ekstremalnych odmian kolarstwa górskiego, gdzie liczy się siła hamowania oraz niezawodność w każdych warunkach. Minusem hydraulicznych hamulców tarczowych jest z pewnością skomplikowana konstrukcja, co w przypadku awarii może nieść za sobą spore koszty i konieczność pomocy ze strony serwisu rowerowego. Ich regulacja również nie jest sprawą łatwą i wymaga trochę doświadczenia oraz wiedzy.
Torpedo
Jest to hamulec umiejscowiony w tylnej piaście roweru. Siła hamująca wyzwalana jest w momencie przekręcenia korby w tył, czyli kierunek odwrotny do kierunku pedałowania. Dawniej hamulce Torpedo były bardzo często stosowane w składakach, skąd wiele osób może je znać. Obecnie system ten jest stosowany najczęściej w różnego rodzaju rowerach miejskich i dziecięcych, ponieważ nie zapewnia on dużej siły hamowania, a dodatkowo dość szybko się przegrzewa, co w przypadku długich i stromych zjazdów jest sporą wadą. Minusem jest również to, że hamulec ten nie zadziała w przypadku, gdy urwie się łańcuch.