Darmowa dostawa od 499,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Przygotowanie roweru do sezonu

2019-02-12
Przygotowanie roweru do sezonu

Choć pogoda w ostatnich latach dopisuje na tyle, że chowanie roweru na zimę zaczyna być coraz mniej popularne, wiele osób w dalszym ciągu decyduje się na odstawienie go jesienią i przeczekanie najzimniejszych miesięcy bez jednośladu. Zarówno w przypadku jednych jak i drugich jedną z istotniejszych czynności przed nadchodzącą wiosną będzie przygotowanie roweru do kolejnego sezonu. Jeśli pamiętałeś o czyszczeniu i odpowiedniej konserwacji jesienią, wiosenne przygotowania ograniczą się do kilku prostych kroków, jeśli jednak rower stoi w garażu brudny lub jeździłeś na nim całą zimę, warto zadbać o dokładne czyszczenie. Jak przygotować rower do sezonu wiosennego?

Czyszczenie i konserwacja roweru na wiosnę

Odstawiając rower na zimę warto pamiętać o oczyszczeniu go z błota i zabrudzeń, tak by brud nie zasychał zimą na jego częściach. Jeśli jednak rower stał dłużej na zewnątrz lub też korzystasz z niego przez cały rok, przed wiosną warto dokładnie go umyć, pamiętając nie tylko o ramie i kołach, ale też zębatkach czy łańcuchu zalegające na nich błoto i piasek mogą być problematyczne. Zewnętrzne części roweru czyścimy wilgotną, miękką szmatką. Jeśli rower jest bardzo zabłocony, warto wykorzystać specjalne płyny czyszczące, dostępne w ofercie marki KROSS. Łańcuch i zębatki czyścimy specjalną benzyną ekstrakcyjną lub specjalistycznymi preparatami do odtłuszczania, oczyszczając je przy tym z nadmiaru starego smaru i przygotowując na nowe smarowanie.

Skoro o smarowaniu mowa, powinno się w tym celu użyć w tym celu olejów i smarów dedykowanych właśnie do łańcuchów rowerowych - w ofercie Finish Line znajdziesz ich naprawdę sporo! Nie warto ryzykować smarowania WD-40, smarami stałymi czy olejami dedykowanymi do innych sprzętów łańcuchowych czy, co gorsza, do kuchni. Producenci przygotowujący smary do łańcuchów rowerowych opracowują je tak, by te spisywały się doskonale w konkretnych warunkach i warto zaufać, że wiedzą jaki smar nadaje się tu najlepiej. Łańcuch rowerowy smarujemy tak, by był mokry w środku i suchy na zewnątrz.

Co zrobić, gdy podczas mycia okaże się, że łańcuch jest już mocno wyciągnięty, a ząbki w kasecie starte? Wiosna to najlepsza okazja, by wymienić je na nowe i cieszyć się pełną swobodą jazdy na nowym sprzęcie bez konieczności zmiany całego roweru.

Przygotowanie kół i opon

Opony, które przez całą zimę podtrzymywały stojący w garażu rower nie są wiosną w najlepszej kondycji i warto poświęcić im trochę czasu zanim wybierzesz się na pierwszą przejażdżkę. Pierwszą kwestią (pomijając wspomniane już czyszczenie) będzie oczywiście sprawdzenie ciśnienia w oponach. Każdy producent podaje na boku opony zalecane ciśnienie i pomijając kwestie własnego przyzwyczajenia i wygody warto stosować się do zaleceń producenta, jeśli chcesz wyciągnąć z opon jak najwięcej. Pamiętaj - niższe ciśnienie w oponie daje lepszą przyczepność i większy komfort jazdy, natomiast wysokie zmniejszy opory toczenia i pozwoli na osiąganie wyższych prędkości, ale znacząco zmniejszy komfort jazdy. Dopasuj ciśnienie do siebie (w obrębie zakresów podanych przez producenta), ale nie pompuj kół roweru "na oko" - jeśli chcesz sprawdzić jego wartość, podjedź na stację benzynową.

Po dłuższym postoju roweru w garażu warto sprawdzić też centrowanie kół. Postaw rower do góry kołami i zakręć nimi - właściwie scentrowane powinny kręcić się prosto zarówno w płaszczyźnie pionowej, jak i poziomej. Jeśli kołysze się na boki, możesz wyregulować je samodzielnie, natomiast większe odchylenia od normy warto zgłosić do serwisu - jazda na krzywym kole jest nie tylko niewygodna, ale i niebezpieczna.

Hamulce i przerzutki - czyszczenie i smarowanie

Stan hamulców i przerzutek w rowerze warto sprawdzać regularnie, ale przed wiosną warto zrobić to szczególnie dokładnie. Sprawdzamy i czyścimy zarówno klocki hamulcowe w hamulcach szczękowych, jak i tarcze hamulcowe w przypadku hamulców tarczowych. Oczywiście, uważamy, żeby nie zatłuścić klocków, ani tarcz, bo możemy je uszkodzić! Jednocześnie warto przyjrzeć się też w jakim stanie są linki hamulcowe i linki przerzutek. Jeśli w jakimkolwiek miejscu pojawia się na nich rdza, a linki są mniej ruchome niż zwykle, warto wymienić je zawczasu i nie ryzykować wypadków czy uszkodzenia całych przerzutek. Jako działanie zapobiegawcze i tymczasowe można zdecydować się na smarowanie linek, choć na dłuższą metę i to może się nie sprawdzić.

Przygotowanie roweru do sezonu - wizyta w serwisie rowerowym

Wszystkie wspomniane wyżej czynności można wykonać samodzielnie w domu nawet przy niewielkiej znajomości budowy roweru. Są jednak sytuacje, w których lepszą opcją będzie oddanie jednośladu do specjalistycznego serwisu, w którym poszczególne części zostaną odpowiednio przygotowane do nadchodzącego sezonu. Generalnie zaleca się wizytę w serwisie w przypadku rowerów z amortyzatorami, z hamulcami hydraulicznymi. Serwis przyda się też, jeśli koło jest źle wycentrowane i nie możesz sobie poradzić z jego wyprostowaniem. Gdy potrzebujesz regulacji biegów, a nie czujesz się na siłach robić to samemu. Czy też gdy rower kosztował Cię niemałą fortunę i nie chcesz ryzykować nieumiejętnej naprawy niektórych elementów. Pamiętaj również, że przy nieumiejętnym obchodzeniu się z delikatnymi częściami koszt wymiany może wynieść Cię więcej niż wizyta w autoryzowanym serwisie.

Im więcej pracy wykonasz jesienią, tym mniej przygotowań czeka Cię wiosną. Rower, podobnie jak samochód nie powinien stać nieużywany w warunkach, które mogą mu zaszkodzić. Przygotowując się do sezonu pamiętaj więc, by sprawdzić wszystko, co tylko możliwe - wszystkie luzy warto wyeliminować, gwarantując sobie nie tylko bezpieczeństwo ale i przede wszystkim dłuższą żywotność elementów roweru. Sprawny i czysty rower to gwarancja przyjemności z jazdy!

Zaufane Opinie IdoSell
4.88 / 5.00 835 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-05-06
Polecam!
2024-05-06
Wszystko ok
pixel