Przegląd roweru po sezonie – zrób go z naszą checklistą!
Jeśli chcesz zadbać o swój rower jak najlepiej, nie czekaj do pierwszych dni wiosennych i początku sezonu rowerowego. Pozostawienie jednośladu w garażu czy piwnicy na całą zimę, bez zabezpieczenia przed wilgocią, oczyszczenia z piachu czy sprawdzenia opon to prosty przepis na porażkę i znacznie bardziej wymagające prace serwisowe wiosną. Jak zrobić przegląd roweru po sezonie? Sprawdź naszą checklistę.
Jak przygotować rower na zimę: checklista PM Bike
Regularne przecieranie roweru z błota i kurzu oraz sprawdzanie sprawności hamulców, stanu łańcucha i ciśnienia w oponach to działania, które powinny być nawykiem dla każdego rowerzysty. Gdy kończy się sezon rowerowy warto zwrócić na nie szczególną uwagę, pamiętając by nigdy nie pozostawiać brudnego roweru na całą zimę. Późna jesień to idealny czas na pełną konserwację rowerową. Postępując zgodnie z checklistą, z łatwością przeprowadzisz ją bez pomocy serwisu.
- Oczyszczenie roweru z kurzu i błota
Usunięcie resztek błota i kurzu zalegających na ramie, pod błotnikami, na zębatkach, łańcuchu i pedałach to pierwszy krok przygotowujący do prac konserwacyjnych po sezonie rowerowym. Uwagę tą kierujemy szczególnie do amatorów górskich i leśnych tras pełnych błota i trawy, ale nawet tym którzy jeżdżą na co dzień po mieście zalecamy ogólne wyczyszczenie roweru po sezonie. Najbezpieczniejszą metodą czyszczenia będzie użycie ciepłej wody z dodatkiem specjalnego detergentu, miękkiej gąbki lub szczotki. Zrezygnuj z popularnej myjki ciśnieniowej - dla piast, sterów i suportu mocne ciśnienie wody może okazać się niezbyt bezpieczne.
Po umyciu warto zadbać o zakonserwowanie roweru, w tym ramy. Wykorzystaj specjalne środki do czyszczenia i odtłuszczania ram rowerowych (lub szampon samochodowy), zabezpieczając w ten sposób ramę przed ponownym osadzaniem się brudu i pozwalając, by po umyciu pozostała elegancka, błyszcząca i wypolerowana.
- Precyzyjne czyszczenie napędu rowerowego
Im więcej uwagi poświęcisz delikatnemu czyszczeniu elementów napędu i hamulców, tym lepiej przygotujesz rower do zimy i kolejnego sezonu. Mamy tu do czynienia z miejscami trudno dostępnymi, więc wcześniejsze spłukanie wodą często nie wystarczy. Napęd (kasety, łańcuch i zębatki) spryskaj specjalnym preparatem odtłuszczającym i użyj niewielkiej szczoteczki (np. szczoteczki do zębów), żeby dostać się we wszystkie szczeliny. Czyszcząc napęd usuwasz piach i kurz, które osiadły w starym smarze - tylko tak możesz w pełni przygotować rower do świeżego smarowania przed kolejnym sezonem.
- Suszenie roweru i zabezpieczenie przed wilgocią
Żadna część rowerowa nie jest odporna na wodę i wilgoć, dlatego po każdym myciu należy rower dokładnie osuszyć. Przygotowując go do zimowania w garażu będzie to szczególnie ważne - nie chcesz wyciągnąć roweru wiosną i przekonać się, że korozja osiadła już na napędzie, ramie czy pod siodełkiem. Do wycierania roweru wykorzystaj miękkie ściereczki z mikrofibry albo ręczniki papierowe, a tam gdzie trudniej dotrzeć, patyczki do uszu.
- Smarowanie roweru po sezonie
Zadanie może wydawać się nienaturalne - rower będzie przecież stał nieużywany przez kilka miesięcy. Dbając o jego dobry stan warto jednak, po dokładnym oczyszczeniu i osuszeniu, nasmarować wszystkie wymagające tego elementy i zabezpieczyć je w ten sposób przed korozją. Smarujemy nie tylko łańcuch, ale też ster, linki hamulcowe i do przerzutek, same hamulce, piasty, suport. Wykorzystuj dedykowane do tego celu smary rowerowe, w zależności od części stawiając na typowy smar lub lżejszy olej. Nadmiar smaru zbierz z części czystą szmatką.
Po dokładnym osuszeniu przejdź do konserwacji roweru, czyli zabezpieczenia go przed korozją. W tym celu musisz nasmarować wszystkie ruchome elementy, a więc przede wszystkimster, linki przerzutek, hamulce, suport, piasty i amortyzatory. W zależności od rodzaju części użyj do tego smaru lub kilku kropel oleju. Po nałożeniu preparatu przetrzyj posmarowane miejsce czystą szmatką, aby zdjąć z niego nadmiar tłustej mazi.
- Przygotuj rower do zimowania
Jeśli planujesz przechowywać rower w piwnicy, garażu lub w domu i nie korzystać z niego przez kilka miesięcy, sama konserwacja nie wystarczy. Polecamy, by na czas zimowego postoju zrzucić przerzutki na najniższy tryb, odpiąć hamulce i zdjąć z roweru wszystkie dodatkowe akcesoria. W zakresie zabezpieczania kół, polecamy co kilka tygodni obracać kołami, nie dopuszczając do tego by rower stał na nich w jednej pozycji przez cały sezon zimowy. Dobrym pomysłem będzie też zawieszenie roweru na ścianie na specjalnych hakach, w suchym i ciepłym miejscu, z daleka od wilgoci. Nie trzymaj roweru na zewnątrz, a jeśli wybierasz piwnicę lub garaż w których jest chłodniej, pomyśl nad plandeką z cienkiego i oddychającego materiału do okrycia roweru przed wilgocią i kurzem.
Produkty niezbędne, gdy rower będzie zimował w domu
Jeśli nie planujesz korzystać z roweru zimą, zaopatrz się w dobry płyn do czyszczenia i odtłuszczania ram oraz części wymagających smarowania, miękkie szmatki z mikrofibry i szczoteczki do oczyszczania trudno dostępnych miejsc, a także dobrej jakości smar rowerowy pozwalający zakonserwować łańcuch i wszystkie ruchome części wymagające smarowania. Dobrym dodatkiem będzie wspomniana też większa plandeka rowerowa, dzięki której osłonisz rower przed kurzem i ograniczysz potrzebę czyszczenia go przed startem sezonu wiosennego.
Co przygotować, korzystając z roweru zimą?
Zupełnie inny zestaw wyposażenia przyda się tym, którzy postanowią korzystać z roweru także w sezonie zimowym. Konserwację według naszej checklisty polecamy niezależnie od tego, czy rower zimuje w garażu czy jest wykorzystywany, jednak aby korzystać z niego zimą potrzebne będą dodatkowe przygotowania. Po pierwsze, potrzebujesz odzieży rowerowej, która zapewni ochronę przed chłodem i mrozem. Szczególnie wrażliwe punkty to dłonie, stopy, kolana oraz głowa i szyja - oprócz rękawic pomyśl o zakupie ochraniaczy na kolana i stopy oraz ciepłej chusty.
W zakresie zimowego przygotowania roweru, pomyśl o zmianie opon na te z wyższym bieżnikiem i niższym ciśnieniem oraz zmianę pedałów na platformowe, przy których w razie potrzeby znacznie szybciej zestawisz stopę na ziemię. Szersza i mniej napompowana opona zagwarantuje lepszą przyczepność do podłoża. W okresie zimowym warto zdecydować się też na montaż błotników rowerowych, nawet tymczasowych - nawet w mieście warto o tej porze roku zabezpieczyć się przed błotem i wodą odpryskującą z opon.
Dlaczego posezonowa konserwacja roweru jest tak ważna?
Odpowiednie zabezpieczenie roweru przed zimą to pierwszy krok do korzystania z jednośladu przez wiele lat. Oczyszczenie go z brudu i tłuszczu zabezpiecza przed pojawieniem się korozji i zaschniętych śladów, a tym samym pozwala uniknąć konieczności wymiany łańcucha, linek czy hamulców przed startem kolejnego sezonu rowerowego.