Darmowa dostawa od 499,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Jaki rodzaj napędu w rowerze elektrycznym jest najlepszy?

2019-12-16
Jaki rodzaj napędu w rowerze elektrycznym jest najlepszy?

Kolejne rodzaje rowerów elektrycznych różnią się między sobą wieloma szczegółami. Niektóre przeznaczone są głównie do jazdy po mieście, inne z kolei najlepiej sprawdzają się na terenach górskich i wymagających. Jednoślad tego rodzaju możemy kupić też w wersji składanej lub nie. Na pierwsze rozwiązanie decydują się w większości ci, którzy mają ograniczone możliwości przechowywania sprzętu w domu, a także ci dla których liczy się komfort przewożenia roweru w bagażniku.

By zagłębić się w temat jeszcze bardziej, warto rozróżnić konkretne modele ze względu na inny, aczkolwiek istotny szczegół - rodzaj napędu.

Silnik centralny - zalety i wady

Uważa się, że jest to najlepsza lokalizacja dla silnika. Zważywszy na to, że umożliwia rozłożenie środka ciężkości i podobną inercję przedniego i tylnego koła - z całą pewnością jest to prawda. Co więcej, przy tego rodzaju rozwiązaniu, bezproblemowe staje się także zdejmowanie kół. Poza tym na rowerze z silnikiem centralnym, wrażenia są bardzo podobne do tych, które odczuwamy na klasycznym jednośladzie. Silnik w tym przypadku jest też o wiele mniej podatny na różnego rodzaju awarie i usterki.

Jednak największą zaletą silnika centralnego jest bezsprzecznie fakt, że umożliwia on wbudowanie czujnika nacisku na pedał. A dzięki niemu jesteśmy w stanie mierzyć pomiar obciążenia. To z kolei sprawia, że silnik wytwarza więcej mocy przy proporcjonalnie większym obciążeniu, na przykład wtedy gdy jedziemy pod górkę. I odwrotnie - gdy z niej zjeżdżamy moc się zmniejsza. Prowadzi do jazdy płynnej i całkowitej kontroli silnika.

Wad tego rozwiązania jest natomiast stosunkowo niewiele. Na pewno wymienić należy jednak wyższe obciążenie samego łańcucha, konieczność zamontowania ramy o specjalistycznej budowie czy nieco wyższą cenę za sam rower.

Silnik na piaście - tył czy przód?

Silniki w piaście, to na pewno rozwiązanie ekonomiczne. Są tanie i bardzo popularne, szczególnie wśród rowerów z niższej półki cenowej. Jeśli chodzi o silnik w przedniej piaście, to za nim przemawia korzystniejsze rozłożenie ciężaru i stosunkowo niska cena. Wady, to z kolei większe obciążenie widelca i silnika, który wpływać może niestety na sposób naszego kierowania.

Tylna piasta wyposażona w silnik, to natomiast minimalizacja ryzyka poślizgu. Poza tym, takie rozwiązanie jest bardzo ciche przy pracy i zapewnia zwyczajny tryb zużywania części. Niestety - środek ciężkości jest tu przeniesiony na sam tył pojazdu, co w trakcie jazdy jest oczywiście mocno odczuwalne. Gdy dodać do tego delikatne trudności w poruszaniu tylnym kołem, minusy dla niektórych stają się dość poważne.

Ostateczna decyzja, a sklepowa oferta

Tak czy inaczej, najczęściej silnik montowany jest centralnie, a więc w suporcie rowerowym. Co zresztą jest zrozumiałe. Stanowi najkorzystniejsze i najbardziej komfortowe dla użytkownika rozwiązanie. W niektórych rowerach elektrycznych nadal jednak silnik montuje się w piaście tylnego koła. Napęd na tylne koło jest stosowany częściej, niż napęd na koło przednie, to na pewno.

Bardzo rzadko zdarza się bowiem, by silnik znajdował się w przednim kole. Jest tak być może przez większość wad, niż zalet tego typu umiejscowienia. W każdym razie, ostateczny wybór i tak zależy już od samego zainteresowanego. To on będzie z roweru korzystał i to on zdecydować musi na czym najbardziej mu w związku z tym zależy.

Zaufane Opinie IdoSell
4.87 / 5.00 505 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2023-12-06
Jestem pod wrażeniem profesjonalnego podejścia handlowca do doboru roweru oraz pod ogromnym wrażeniem jego wiedzy. Odpowiedział na moje wszystkie pytania. Co zakończyło się idealnym doborem roweru do moich potrzeb. Pozdrawiam
2023-12-04
Polecam, wszystko sprawnie i zgodnie z opisem
pixel