Jak zmierzyć rozmiar koła w rowerze?
Dopasowanie odpowiednich kół do roweru może się okazać trudniejsze niż przypuszczamy. Przed zakupem dobrze jest więc zapoznać się z metodami ich mierzenia, a także sposobami doboru kół do ramy i typu roweru oraz wieku i wzrostu użytkownika.
Metody mierzenia kół w rowerze
Istnieje kilka sposobów pomiaru kół rowerowych wykorzystywanych przez producentów.
- System metryczny
Na zapis w systemie metrycznym, zwanym też francuskim, składają się z trzy wartości:
- średnica wewnętrzna opony wyrażona w milimetrach
- szerokość opony wyrażona w milimetrach
- litera doprecyzowująca szerokość opony
Przykładowy zapis w systemie metrycznym przedstawia się następująco: 700x28C
Przykładem takiego oznaczenia jest Opona Bontrager GR1 Comp 700x40C
- System ETRTO
ETRTO to system uznający za średnicę koła wewnętrzną średnicę opony, a więc średnicę osadzenia opony w feldze, wyrażoną w milimetrach. Przykładowy zapis to 28-622, gdzie pierwsza liczba określa szerokość, a druga średnicę opony.
- System calowy
Na zapis w systemie calowym składają się dwie wartości:
- wewnętrzna średnica opony wyrażona w calach
- szerokość opony rowerowej wyrażona w calach
Przykładowy zapis w systemie calowym wygląda następująco: 28 x 1,6 cali
Jest on najczęściej występującym sposobem zapisu rozmiaru opon rowerowych. Stosuje się go do wszystkich typów rowerów z wyjątkiem szosowych, gdzie przeważa system metryczny.
Przykładem takiego oznaczenia jest Opona Bontrager SE4 TI TLR 29x2,60"
Dobór kół do ramy roweru
- Szerokość opony
Istotnym czynnikiem, na który należy zwrócić uwagę przy doborze rozmiaru opony do ramy roweru jest szerokość obręczy. Z reguły im węższa obręcz, tym węższa opona, dlatego dla roweru z obręczą szerokości 20-22 milimetrów, odpowiednia opona będzie miała szerokość 28-35 milimetrów, z kolei dla obręczy o szerokości 40-50 milimetrów będzie to opona o szerokości 60-107 milimetrów.
- Wysokość koła
Wysokość koła musi być dobrana do ramy tak, by nie ocierała o przednią przerzutkę, błotnik, ramę oraz widelec. Przy pomiarze wysokości koła należy uwzględnić nie tylko jego średnicę, lecz także bieżnik opony, gdyż wystające kolce ogumienia sprawią, że będzie ono wyższe.
Dobór wielkości kół do typu roweru
Wielkość koła jest często uwarunkowana typem roweru. Przykładowo rowery górskie posiadają koła o średnicy 26, 27 i pół oraz 29 cali. Dla rowerów trekkingowych standardową wielkością koła jest 28 cali, choć można znaleźć modele o średnicy wynoszącej 26 cali. Dla rowerów szosowych standardową wielkością obręczy koła jest 28 cali, w wypadku rowerów miejskich jest to z kolei 28 lub nawet 29 cali.
Dobór kół do wieku użytkownika
Wielkość kół w rowerze może zależeć również od tego, w jakim wieku jest jego użytkownik. Średnica opon będzie różnić się w zależności od tego, czy na danym pojeździe ma jeździć dziecko, nastolatek czy osoba dorosła. Najmniejsze koła posiadają rowery dla małych dzieci w przedziale wiekowym od dwóch do czterech lat – ich średnica wynosi 12 cali. Dla dzieci nieco starszych przewidziane są rowery o kołach w rozmiarze 16 cali, z kolei dla kolejnej grupy wiekowej są przeznaczone koła 20 i 24 calowe. Od 26 cali rozpoczynają się rowery standardowe, których użytkownikami są młodzież i osoby dorosłe. Średnica koła dla tej grupy wynosi zazwyczaj 26, 27 i pół, 28 i 29 cali.
Dobór wielkości kół do wzrostu użytkownika
Czynnikiem decydującym o wielkości kół w rowerze może być także wzrost kierującego. Przyjmuje się, że zależności między wzrostem a wielkością koła przedstawia się następująco:
- wzrost poniżej 170 cm – średnica koła 26 cali
- wzrost 170-175 cm – średnica koła 27,5 cala
- wzrost powyżej 175 cm – średnica koła 27,5-29 cali
Odpowiedni rozmiar opony dla danego modelu roweru jest zazwyczaj sygnalizowany przez producenta poprzez umieszczenie odpowiedniej sygnatury w postaci kodu ETRTO na obręczy jednośladu. Należy jednak pamiętać, że wielkość i szerokość koła roweru powinna być przede wszystkim dopasowana do potrzeb indywidualnych kierującego. W wypadku szybszej jazdy i łatwiejszego pokonywania wszelkich nierówności terenu najlepiej sprawdzają się koła większe, z kolei mniejsze zapewniają lepszą zwrotność i niższą wagę pojazdu.