Jak zamontować błotniki rowerowe?
Jeśli jazda na rowerze to coś, co kochasz, z pewnością nie chcesz z niej rezygnować nawet podczas chłodnych i wilgotnych miesięcy w roku.
Błotniki rowerowe – dlaczego są niezbędne jesienią i zimą?
Podczas jazdy na rowerze w miesiącach zimowych i jesiennych napotykamy na swojej drodze mnóstwo kałuż po deszczu, błota i brudnego śniegu. Im szybciej pedałujemy, tym wyżej nasze koła wystrzelą drobiny tych zanieczyszczeń w powietrze, tak że szybko pokryją one nasze nogi, plecy a nawet tył głowy. Błotniki rowerowe zabezpieczają nas przed taką nieprzyjemnością. Dodatkowo gwarantują większe bezpieczeństwo innym uczestnikom ruchu w bliskiej odległości. Nie chcielibyśmy przecież, by chlapnięcie błotem zasłoniło szybę wyprzedzającego nas samochodu.
Komu szczególnie przydadzą się błotniki rowerowe?
Błotniki chronią przed zabrudzeniami nie tylko kolarza, ale także jego rower. Są bardzo przydatnym rozwiązaniem dla osób, które nie mają czasu na częste pracochłonne czyszczenie i konserwację swojego sprzętu. Okażą się niezbędne także dla osób wybierających się na przejażdżki rowerowe z kolegami. Błotniki to bowiem wyraz odpowiedzialności i troski o towarzyszy podróży.
Błotniki rowerowe – jakie są ich rodzaje?
Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje błotników rowerowych:
- tradycyjne,
- uniwersalne,
- błotniki MTB.
Błotniki tradycyjne okalają największą część obwodu kół i są charakterystyczne dla rowerów miejskich i turystycznych. Zapewniają maksymalną ochronę przed zabrudzeniami, ale będą przeszkadzać podczas wymagającej jazdy terenowej.
Błotniki uniwersalne za pomocą specjalnych adapterów mogą zostać zamontowane do każdego rodzaju roweru. Dzięki temu podczas zakupów nie musimy pamiętać konkretnych wymiarów budowy naszego pojazdu. Wyróżniają się lekkością i łatwością w montażu, ale zapewniają nieco mniejszą ochronę przed błotem i innymi zanieczyszczeniami. Ich wykorzystanie ułatwia mycie roweru ze względu na szybkość i wygodę ściągania.
Ostatni rodzaj, czyli błotniki MTB to sprzęt do zadań specjalnych. Dedykowane są one jeździe górskiej. Choć gwarantują najmniejszą ochronę przed pryskającym brudem, nie ograniczają rowerzysty w zakresie wykonywanych manewrów i zapewniają mu bezpieczeństwo. Być może wrócisz do domu w nieco ubłoconym ubraniu, ale wciąż nie musisz obawiać się kamyków wystrzeliwujących spod opon.
Prawidłowy montaż błotników rowerowych
Błotniki tradycyjne wyróżniają się dość skomplikowanym montażem. Powinny one zostać przytwierdzone do tylnych widełek i przedniego widelca, a także do zacisków koła poprzez specjalne wsporniki stabilizujące. Błotniki uniwersalne należy zamontować do wspornika siodełka z tyłu i do widelca lub amortyzatora z przodu roweru.
Zupełnie inaczej wygląda montaż błotników MTB. Przedni błotnik mocowany jest na podkowie amortyzatora albo pod główną rurą ramy. Jego zadaniem jest ochrona twarzy rowerzysty. Błotnik tylny montuje się pod siodełkiem, by zabezpieczyć plecy kolarza przed fontanną błota i brudnej wody, jaka wzbija się w powietrze podczas dynamicznej jazdy.
Sposób montażu błotników zależy również od rozwiązań, jakie przyjął producent roweru. Duża część rowerów posiada specjalne otwory montażowe. Jeżeli chcesz z nich skorzystać, potrzebne będą Ci śruby i narzędzia do ich wkręcania. Otworów montażowych są jednak pozbawione rowery szosowe i górskie, dlatego w ich przypadku należy zastosować zaciski, gumki lub obejmy.
Najpopularniejsze marki błotników rowerowych
W jakie błotniki najczęściej inwestują doświadczeni rowerzyści? Dużą popularnością cieszy się sprzęt kolarski marki Kross. W ofercie tego producenta znajdziemy między innymi błotniki Merlin SDL o wąskim profilu opony dedykowane rowerom miejskim, trekkinkowym oraz rowerom typu ostre koło. Zastosowano w nich nowoczesny system montażowy wykorzystujący praktyczne wsporniki ze stali nierdzewnej, dzięki którym błotnik nie może przesuwać się podczas jazdy.
Zupełnie innymi zaletami wyróżniają się za to błotniki Kross Kido SDL o niebanalnym designie. Za sprawą nowoczesnej geometrii idealnie przylegają one do opon i nie wpadają w drgania nawet przy dużej nierówności terenu. Kanał środkowy błotnika umożliwia zaczepienie znaków odblaskowych zwiększających bezpieczeństwo rowerzysty po zmroku.
Kolejną odnoszącą sukcesy na rynku kolarskim marką jest Wahoo. W sklepie PM Bike znajdziesz między innymi dyskretny błotnik tylny Wahoo Ass Saver. Wyróżnia się on lekkością i intuicyjnym mocowaniem bez używania narzędzi.