Wygodne siodełko rowerowe - jak wybrać właściwe?
Dopasowanie siodła rowerowego to nie tylko kwestia wyboru ładnego wzoru, wygodnego kształtu czy miękkiego wypełnienia, dzięki któremu kość ogonowa nie ucierpi podczas dłuższej jazdy. Dostępne na rynku rodzaje siodeł rowerowych dobiera się pod kątem typu roweru, kształtu odpowiedniego do płci, pokonywanych dystansów i własnych preferencji. W tej kategorii nie ma jednego, idealnego rozwiązania dla każdego. Po czym poznać wygodne siodło rowerowe?
Rodzaje siodeł rowerowych
Pierwszym wskaźnikiem przy wyborze siodła rowerowego powinien być typ roweru, na jakim jeździmy na co dzień. Producenci starają się dopasować je tak, by siodło spełniało oczekiwania typowego użytkownika roweru górskiego, szosowego czy trekkingowego i sprawdzało się zarówno na krótkich, wyboistych trasach jak i długich dystansach wymagających kilku godzin siedzenia w jednej pozycji. Poszczególne rodzaje będą różniły się między sobą kształtem, rodzajem wypełnienia, długością siodła i profilowaniem.
Siodło, a rodzaj roweru
Siodła do rowerów MTB
W standardowym rowerze górskim siodło nie będzie różniło się bardzo od siodła do roweru szosowego – wygodę zapewni tu kształt pozwalający na przyjmowanie wielu pozycji za kierownicą. Na rowerze górskim siedzi się nieco inaczej przy długich zjazdach, a inaczej gdy poruszamy się po płaskiej, ale wyboistej drodze. Warto zadbać, by siodło w rowerze MTB było nieco dłuższe i pozwalało na przyjęcie niskiej pozycji za kierownicą. Siodło może być w tym przypadku miękkie i amortyzowane, choć fani grawitacyjnego i bardziej ekstremalnego MTB wybiorą raczej małe i płaskie siodełka, które nie będą przeszkadzać podczas wykonywania akrobacji w powietrzu czy jazdy na stojąco.
Siodło w rowerze szosowym
Fani długiej jazdy po prostej, asfaltowej drodze wybiorą wygodne i idealnie dopasowane siodło. To właśnie dla rowerów szosowych tworzy się najwięcej wariantów siodeł, zwracając uwagę na potrzeby kolarzy zawodowych i amatorów, a także tych którzy nie poruszają się na rowerze typowo szosowym, a np. gravelowym czy triathlonowym. Dobre siodło do roweru szosowego powinno być lekkie, długie, wygodne przy jeździe w mocnym pochyleniu. Co ciekawe, producenci rzadko stawiają tu na grube, solidne wypełnienie – siodło musi być lekkie, więc zwykle jest dość cienkie i wypełnione wysokiej jakości wkładką żelową zapewniającą wysoką amortyzację podczas jazdy.
Wygodne, wyprofilowane, stworzone z myślą o aerodynamicznej jeździe na rowerze szosowym. Siodło Bontrager Aeolus Comp zostało stworzone w dwóch rozmiarach, dla kobiet i mężczyzn. Zastosowane pełne wycięcie ogranicza nacisk na tkanki miękkie, zapewniając najwyższy komfort jazdy na długich dystansach.
Jakie siodło do roweru miejskiego?
Charakterystyczna, wyprostowana pozycja zajmowana przez kolarzy na rowerach miejskich powoduje, że i kształt siodła będzie tu nieco inny niż w przypadku rowerów szosowych. Modele miejskie nie skupiają się na szybkiej jeździe, a dużej wygodzie siedzenia – siodło musi być szerokie, wyjątkowo miękkie i grubo wyściełane, najlepiej z dodatkowym podparciem na pośladki. Siodła w rowerach miejskich przypominają miniaturowe krzesełka, w których aż prosi się o wyprostowaną pozycję, ręce wyciągnięte do kierownicy i wygodną, spokojną jazdę przed siebie.
Siodło na długie dystanse w terenie
Jeśli jesteś fanem dłuższych wycieczek podmiejskich, niekoniecznie na rowerze szosowym, wybór siodła warto uzależnić od tego po jakich trasach się poruszasz. Te stworzone z myślą o turystyce i dalekich wyprawach, przystosowane do rowerów trekkingowych nie są tak miękkie, jak w przypadku rowerów miejskich – siodło musi amortyzować wstrząsy, ale gruba i miękka wyściółka może powodować otarcia i dyskomfort podczas wielogodzinnej jazdy. Szerokość siodła i miękkość dopasuj do swoich preferencji i budowy ciała. Niektórzy użytkownicy rowerów trekkingowych wybierają siodła podobne do szosowych, inni preferują nieco szersze i grubsze modele wyglądające jak połączenie siodeł szosowych i miejskich.
Szersze i grubsze niż standardowe siodło szosowe, siodło Bontrager Boulevard to typowy model rekreacyjny stworzony z myślą o dłuższych wycieczkach trekkingowych ale i jeździe po mieście. Producent zastosował tu grubszą piankę, która doskonale amortyzuje wibracje i skorupę, której wyprofilowanie gwarantuje wygodę podczas jazdy zarówno dla pań, jak i panów.
Siodło męskie a damskie
Wybierając siodło rowerowe można spotkać się z podziałem na modele męskie i damskie. Różnice widoczne są tutaj przede wszystkim w szerokości i profilowaniu siodła – dla pań przygotowuje się siodła szersze i nieco krótsze niż modele męskie. Z kolei dla panów stosuje się dodatkowe wcięcia w okolicach krocza gwarantujące bardziej komfortową pozycję siedzącą. Siodła męskie częściej posiadają też dodatkowy wkład żelowy, który lepiej pochłania wibracje podczas jazdy. Jeśli wybierzesz model bez charakterystycznej dziury, zwróć uwagę na anatomiczne profilowanie siodła – w połączeniu z wygodną wkładką powinno zadziałać równie dobrze.
Kwestię wygody w siodle rowerowym warto rozważyć też pod kątem materiału, z jakiego zostało wykonane. Te droższe, ale i wygodniejsze najczęściej korzystają z wkładu żelowego, który zapewnia lepszą amortyzację, jest lżejszy i pozwala na wykonanie cieńszego siodełka bez rezygnowania z wysokiego komfortu jazdy. Żelowe wkłady nie odkształcają się też tak bardzo, jak pianka, dzięki czemu siodło przetrwa znacznie dłużej bez konieczności wymiany na nowe.
Czym kierować się przy wyborze siodła rowerowego?
Nie ma idealnego modelu siodła rowerowego i nawet te, które spełniają wszystkie parametry wspomnianych wyżej rodzajów mogą nie zagwarantować wygodnej pozycji siedzącej. Ostateczny wybór powinien zawsze opierać się o indywidualne preferencje i przyzwyczajenia – nikt nie zabroni montażu siodła MTB w rowerze szosowym, czy trekkingowym, jeśli takie uznasz za lepiej dopasowane do Twojego ciała. Pamiętaj, że siodło będzie wpływało nie tylko na wygodę siedzenia, ale i pedałowania – jeśli będzie źle ustawione lub dopasowane, możesz liczyć się z większym bólem pośladków czy nieprawidłową pracą kolan podczas i po zakończeniu jazdy. Trudno przetestować siodło bezpośrednio w sklepie, dlatego warto rozejrzeć się za różnymi modelami, usiąść na własnym rowerze z aktualnym siodłem i wywnioskować co nie pasuje Ci w nim najbardziej.
Wygodne siodło wpływa na komfort, ale i bezpieczeństwo jazdy. Niewiele jest prawdy w stwierdzeniu, że grubsze siodło będzie lepiej amortyzować wibracje czy zapewni więcej wygody na długich trasach – kluczem jest dopasowanie go do swojej anatomii i stylu jazdy oraz postawienie na wysoką jakość, która wpłynie na komfort jazdy i żywotność siodła. Jeśli lubisz jeździć w terenie i po szosie, wybieraj siodła uniwersalne, pozwalające zająć wygodnie wiele różnych pozycji za kierownicą. Przy krótkich trasach wygoda siodła może nie mieć wielkiego znaczenia, ale jeśli planujesz dłuższe podróże, szybko zauważysz znaczącą różnicę podczas jazdy.
Na koniec dodatkowa uwaga: nawet najlepiej dopasowane siodło może nie być komfortowe, jeśli cały rower nie będzie odpowiednio amortyzowany. Zanim zrezygnujesz z poszukiwania idealnego siodła i pogodzisz się z jazdą na niewygodnym rowerze, spróbuj zmienić jego ustawienie lub zamontować amortyzowaną sztycę która na drobnych nierównościach drogi zadziała tak, jak przedni amortyzator w rowerze i w połączeniu z dobrym wkładem żelowym zatrzyma wibracje odczuwane podczas jazdy.