Jakie ustawić ciśnienie w oponach rowerowych?
Dobre ciśnienie w oponach roweru jest bardzo ważne. Wpływa na wiele czynników, w tym między innymi na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Od czego zależy ciśnienie w oponach i jakie są zalecane wartości? Czym grozi jazda przy złym ciśnieniu oraz czy warto inwestować w manometry do opon?
Ciśnienie w oponach rowerowych, czyli ile bar lub psi?
Przeważnie każda wielkość ma swój skrótowiec. Ciśnienie w oponie rowerowej podaje się w jednostkach, które określa się jako bary lub funty na cale kwadratowe (psi). Czasami można się spotkać także z wartością atmosfer technicznych (at), które są równe barom. Odczytując wartość należy mieć świadomość, że tylko dwie jednostki są tożsame, ponieważ psi różni się rzeczywistą wielkością. 1 bar to około 14 psi. Patrząc na wartość zalecanego ciśnienia w oponie, należy zwrócić uwagę, jaka jednostka została podana. Zdarza się także, że niektórzy producenci wskazują dwie jednostki np. po przecinku.
Jakie są wartości zalecanego ciśnienia w przypadku różnych opon?
Należy wiedzieć, że ciśnienie w oponach rowerowych nie zawsze powinno być takie samo w każdym rowerze. Zazwyczaj zalecane ciśnienie jest podane z boku opony. Jeśli nie można znaleźć takiej informacji, warto poprosić o pomoc sprzedającego lub sprawdzić taką informację na stronie producenta.
Od czego zależy ciśnienie w oponach rowerowych?
Najlepsze ciśnienie w oponach rowerowych może się jednak nieco różnić od wartości zalecanych przez producenta. Taka sytuacja ma miejsce zazwyczaj wtedy, gdy weźmie się pod uwagę między innymi masę ciała potencjalnego użytkownika roweru, ale także preferencje. W związku z tym, że istnieje wiele zmiennych, które wpływają na najlepszą wartość ciśnienia w oponach rowerowych, nie ma jednego, optymalnego ustawienia dla wszystkich typów opon. Optymalne ciśnienie w oponie może się różnić także z powodu wymagań terenu.
Uwaga! Wielu użytkowników rowerów przypomina sobie o konieczności sprawdzenia ciśnienia w oponie, dopiero kiedy opona nie nadaje się już do bezpiecznej jazdy. Należy pamiętać, że ciśnienie w oponach rowerowych powinno się kontrolować średnio raz na 2–3 tygodnie, w zależności od eksploatacji roweru.
Jak dopasować ciśnienie w oponach do roweru?
Wartości zalecanego ciśnienia w przypadku opon nie są jednakowe. Inne są w przypadku dętki, a inne w systemach bezdętkowych. Jakie ciśnienie ustawić?
- rowery crossowe i trekkingowe
Zalecane ciśnienie w tego typu rowerach waha się między 2.5 a 5.5 Bar. Najlepsze ciśnienie należy dopasować tak, aby zmaksymalizować komfort jazdy, ale mieć na uwadze ewentualne przeszkody na trasie lub np. możliwy opór powietrza. Większe ciśnienie dobrze sprawdzi się na drogach twardych, mniejsze na drogach kamienistych.
- rowery górskie
Ciśnienie w oponach rowerów górskich w przypadku dętek powinno wynosić oko 2.0 do 3.5 Bar. Rowery z systemem bezdętkowych już zaledwie 1.4 do 2.5 Bar.
- rowery miejskie
Poruszanie się w mieście po drogach asfaltowych sprawia, że w oponach może być więcej ciśnienia, ponieważ jazda na zbyt niskim ciśnieniu może sprawić, że opony szybko się zniszczą lub odkształcą. Zaleca się od 2.5 do 5.0 Bar.
- rowery szosowe
W przypadku tego typu rowerów zaleca się 5.0 do 9.0 Bar. Niektórzy kolarze pompują jednak swoje opony nawet do 15 Bar.
Do jakiego ciśnienia pompować oponę?
Wielu producentów opon nie podaje konkretnej wartości, która stanowi dopuszczalne maksimum napompowania. W związku z tym, pompując oponę, trzeba kierować się jedynie zakresem optymalnych poziomów ciśnienia w konkretnych rowerze. Zależy to od wielu czynników, w tym od wagi kierującego pojazdem, ale także przewożonego bagażu. Im większa waga całkowita roweru, tym bardziej powinny być napompowane opony. Ciśnienie opony powinno być też dopasowane do nawierzchni. Najbezpieczniej zaopatrzyć się w manometr, który wskaże optymalne ciśnienie w oponach rowerowych.
Jaki manometr wybrać?
Wybierając się w trasę zawsze warto mieć ze sobą pompkę. Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest posiadanie pompki Bontrager Air Support z manometrem i automatyczną głowicą, która zadba o dobre dopasowane wentyli oraz szybko poprawi stan opon w rowerze do 80 psi, a automatyczna głowica zadba o dobre dopasowane wentyli.
Dla osób, które cenią nowoczesne rozwiązania, polecamy natomiast elektryczny i precyzyjny manometr z obrotową końcówką, który posiada przycisk upuszczający powietrze do precyzyjnej regulacji ciśnienia w oponach.