Jak rozszyfrować oznaczenia opon rowerowych?

Branża rowerowa jest jedną z najszybciej rozwijających się dziedzin sportu i rekreacji ze względu na zastosowanie coraz nowszych rozwiązań technologicznych. Producenci opon rowerowych posiadają w swoich ofertach gumy o średnicy od 10-ciu do 29-ciu cali. Oznacza to, że asortyment opon dotyczy zarówno mniejszych, dziecięcych modeli jak i takich do profesjonalnych zastosować sportowych. Rozmiary opon podawane są najczęściej w calach, lecz można spotkać się także z innymi metodami zapisu jak np. metoda francuska, milimetrowa oraz według norm organizacji ETRTO. Globalizacja tej tematyki sprawiła, że wszystkie powyższe sposoby oznaczania opon są całkowicie wystarczające, aby odczytać ich szerokość i wysokość.
Rozmiary opon rowerowych - jak je czytać?
Dla osób, które nigdy nie zajmowały się wymianą ogumienia może być to dość kłopotliwe zagadnienie, ponieważ aby odczytać oznaczenia znajdujące się na oponach należy posiadać chociażby podstawową wiedzę. Warto poznać wszystkie trzy metody oznaczania opon:
- francuską,
- metryczną,
- calową.
Po zapoznaniu się z każdą z nich dobór odpowiedniej gumy rowerowej nie powinien stanowić dla nikogo problemu.
Przelicznik rozmiaru opon według standardu ETRTO (Europejska Organizacja ds. Opon i Dętek) powstał już w latach 60-tych. Jest on swoistym ujednoliceniem systemu rozmiarów opon i określa się go liczbowo. Obejmuje on nie tylko wymiary ogumienia, ale także rodzaj zastosowanych wentyli. Zapis tym systemem składa się z dwóch liczb, które oddzielone są myślnikiem. Pierwsza, będąca zazwyczaj trzycyfrową liczbą oznacza średnicę wewnętrzną opony lub zewnętrzną felgi. Druga, po myślniku, dotyczy szerokości gumy.
Tego typu oznaczenia są najczęściej stosowanie dla opon trekkingowych, w tym m.in. opon Schwalbe.
W przypadku systemu calowego oraz francuskiego sprawa może wydawać się nieco bardziej skomplikowana. Pierwszy z nich jest zapisywany liczbowo i oznacza się go w postaci cali. To angielski standard, za pomocą którego można odnieść się liczbowo do zapisu wymiarów opony np. 28 x 1,5 cala. Osoba zajmująca się wymianą ogumienia musi pamiętać, że 1 cal to 2,54 centymetra. Dzięki tej informacji można z łatwością wyliczyć rozmiar gumy potrzebnej do założenia na daną felgę.
Nieco bardziej skomplikowaną metodą zapisu wymiarów opony jest system francuski, który opisuje je przykładowo jako 700 x 35C. Taki typ informacji początkującym osobom nie mówi za wiele, ponieważ składa się aż z trzech elementów, a mianowicie dwóch liczb oraz litery. Pierwsza z nich dotyczy wymiarów średnicy zewnętrznej, która podana jest w milimetrach. Jeśli chodzi o drugą z nich, mówi ona o szerokości, która jest także podawana w milimetrach. Uzupełnienie w postaci litery niesie za sobą dodatkową informację, odnoszącą się do szerokości opony. Z biegiem czasu z rynku praktycznie całkiem zniknęły opony o oznaczeniach A oraz D. Wytworzyło to spore zamieszanie w branży rowerowej, dlatego system francuski często uznawany jest za niejasny dla użytkowników.
Odczyt rozmiaru opony w rowerze
Na bokach każdej gumy rowerowej widnieją cyfry lub napisy w danym systemie, pozwalające na określenie ich rozmiaru. Problematyczne stają się jednak zużyte koła, na których zatarte zostały te informacje. W przypadku znacznych wątpliwości co do docelowego rozmiaru starej opony należy zastosować tradycyjną metodę pomiaru w postaci miarki.
Należy jednak pamiętać o tym, aby podczas dokonywania pomiarów posługiwać się tylko jedna metodą określania wielkości gumy i tylko w takim systemie stosować pomiar.
Rozmiar opon, a rower
Należy pamiętać, że opony rowerowe i ich rozmiar dobiera się wyłącznie do danego modelu i przeznaczenia roweru. W przypadku rowerów miejskich znacznie lepiej sprawdzą się duże i wąskie opony, które umożliwią łatwiejsze poruszanie się poprzez zmniejszenie oporów toczenia. Istotna jest także szerokość obręczy koła, która z góry narzuca stosowanie gumy o określonych wymiarach. Decydując się na jazdę w terenie najlepszym wyborem będą opony o dużej średnicy i szerokości, a także bieżniku opony, który będzie dostosowany do jazdy w trudnych, górzystych warunkach. Ogólnie rzecz biorąc, im trudniejsze warunki jazdy tym szersza powinna być opona.