Jak prawidłowo napompować opony w rowerze?
Ciśnienie w oponach rowerowych odpowiada nie tylko za komfort jazdy, ale też za bezpieczeństwo. Pompowanie roweru jest czynnością, która z pozoru wydaje się łatwa, jednak brak wiedzy, umiejętności i doświadczenia sprawia, że łatwo jest doprowadzić do przepompowania opon. Jak prawidłowo pompować opony w rowerze? Przeczytaj nasz poradnik.
Pompowanie roweru – jak to zrobić dobrze?
Prawidłowo napompowane opony w rowerze to niezwykle istotny parametr. Źle napompowane koła mogą mieć wiele przykrych konsekwencji. Problem z określeniem ciśnienia w oponach rowerowych często mają osoby, które nie wiedzą, czy powietrza w środku jest jeszcze za mało (miękka opona) czy za dużo (poczucie, że opona za chwilę wybuchnie). Czy istnieją najlepsze wartości, którymi warto kierować się, aby dobrze napompować rower? Trzeba pamiętać, że wiele zależy od:
- rodzaju roweru,
- jakości opon w rowerze,
- systemu (bezdętkowy lub dętkowy),
- sposobu i techniki jazdy,
- masy rowerzysty.
Pompowanie koła w rowerze – o czym pamiętać?
1. Prawidłowe ciśnienie w oponach
Zwykle to właśnie uzyskanie prawidłowego ciśnienia w oponach sprawia najwięcej problemów. Producenci podają wartość idealnego ciśnienia w barach lub w psi. Najważniejsza zasada pompowania roweru jest taka, że im szersza jest opona, tym powinno być niższe ciśnienie powietrza. W związku z tym, prawidłowe ciśnienie w oponach będzie inne dla roweru górskiego, miejskiego czy szosowego. Zawsze należy zwracać uwagę na informacje podane przez producenta na oponie, które wskazują na optymalny zakres napompowania.
2. Rodzaj wentylu
Rodzaje wentyli w oponach mogą być różne. Prawidłowe pompowanie roweru jest możliwe tylko postępując zgodnie z zaleceniami producenta. Najczęściej w rowerach można znaleźć zawory:
- Dunlop – w skrócie DV, inaczej zawór rowerowy;
- Presta – popularny zawrót francuski, w skrócie FV, ale czasami też SV;
- Schrader – w skrócie AV lub SV, określany jako zawór samochodowy (AUTO);
- zawór włoski – pojawia się rzadko i tylko na importowanych rowerach. Nie ma dętek z wentylem włoskim, ale można je zastąpić dętkami z wentylem Presta.
3. Pompka rowerowa
"Jaką pompkę do roweru warto wybrać?" to jedno z najczęściej zadawanych pytań w sklepie w akcesoriami rowerowymi. A wybór jest duży, ponieważ może być to pompka ręczna, stacjonarna lub w rozmiarze mini. Podręczne pompki rowerowe to obowiązkowe wyposażenie każdego rowerzysty.
Pompka rowerowa ręczna
Niektóre pompki posiadają specjalne mocowania do ramy roweru, dzięki czemu pompka nie będzie przeszkadzać w bagażu, a doskonale sprawdzi się w przypadku awaryjnej sytuacji.
Pompka rowerowa podłogowa stacjonarna
Dla wymagających osób, które potrzebują uniwersalnego i wytrzymałego sprzętu do pompowania różnego rodzaju rowerów, polecamy pompki Bontrager Dual Charger, które zapewniają prawidłowe pompowanie rowerów z wentylami Presta, Dunlop i Schrader.
Pompka rowerowa mini
Łatwe w przechowywaniu i transporcie pompka rowerowa mini, np. model Air Rush Road umożliwia bezpieczne i kontrolowane pompowanie opon nawet w razie nagłej potrzeby. Niewielkie rozmiary sprawiają, że pompka zmieści się w kieszeni lub torebce podsiodłowej.
4. Technika pompowania
Przygotowanie roweru do jazdy wymaga nie tylko odpowiedniego zaopatrzenia się w niezbędne akcesoria czy dobrej jakości części do roweru, ale także wypracowania umiejętności, które dają pewność, że rower będzie prawidłowo napompowany. Pompowanie roweru to czynność, którą trzeba opanować, aby uniknąć “flaka”, czyli przebitej w podróży dętki lub opony. Prawidłowe pompowanie roweru należy zacząć od odkręcenia nakrętki chroniącej wentyl. Poluzowanie wentyla umożliwia założenie głowicy pompki, a następnie wykonywanie uciśnięć ręką na pompkę przenośną lub nogą na pompkę warsztatową. Nie ma konieczności podnoszenia roweru aby dobrze napompować opony. Ważne jest jednak najpierw sprawdzenie parametrów określonych przez producenta i stosowanie się do wskazówek.