Jak dopasować błotniki do roweru? 0
Jak dopasować błotniki do roweru?

Wiele osób zastanawia się jak dobrać błotniki do roweru. Które błotniki najlepiej wybrać i jakie będą pasowały do konkretnego typu roweru. Z uwagi na fakt, że błotniki chronią nie tylko użytkowników, ale także inne części roweru, należy przywiązać szczególną uwagę aby dobrze dobrać błotniki do roweru. Jak to zrobić? 

Błotniki - po co są w rowerze?

Błotnik rowerowy to niedoceniany przez wiele osób element roweru, który wpływa nie tylko na komfort jazdy i bezpieczeństwo, ale także na trwałość innych części. Błotniki kierują strumienie wody wychlapywane przez koła podczas ich obrotu, czyli cały czas w trakcie jazdy, na zewnątrz. Dzięki temu chronią przed ochlapaniem wodą czy zabrudzeniem przez błoto zarówno kierowcę roweru, ale także inne części jednośladu, np. ramę. Błotniki rowerowe to akcesoria, które zazwyczaj znajdują się zarówno z tyłu, jak i z przodu roweru. Błotniki przednie montuje się pod koroną widelca, np. przy pomocy rzepów, opaski lub specjalnych zaczepów. Błotniki tylne dzieli się na przyczepiane do otworu w ramie lub w widelcu oraz błotniki, do których montażu zwykle służy obejma lub specjalny pas.

Kiedy trzeba założyć błotniki na rower?

Błotniki rowerowe to akcesoria, które przydają się o każdej porze roku. Ich brak najbardziej doskwiera jednak jesienią, kiedy pogoda jest pochmurna, deszczowa i bardzo zmienna. Błotniki rowerowe to konieczny zakup wyposażenia roweru, który poprawi komfort jazdy oraz umożliwi aktywność fizyczną lub relaks nawet podczas niepogody czy trudnych warunków nawierzchniowych. Dzięki błotnikom można uniknąć brudnych ubrań podczas jazdy w deszczu, ale zyskać możliwość doskonałej zabawy mimo niesprzyjających warunków. Przy zakładaniu błotnika lub błotników na rower należy pamiętać, że muszą one być stabilne i wytrzymałe, tak aby nie wyginać się i nie przemieszczać np. podczas jazdy na wertepach czy po kamieniach.

Jakie wyróżnia się typy błotników rowerowych?

Najważniejszą zasadą, o której należy pamiętać wybierając błotniki jest to, że aby spełniały swoją funkcję, muszą być prawidłowo dopasowane. Błotniki różnią się między sobą między innymi sposobem montażu i jego trudnością. Niektóre modele pasują do ram z otworami, a inne do rowerów bez otworów. Co więcej, błotniki rowerowe różnią się także stopniem ochrony przed bryzgami wody i innymi cieczami. Niektóre modele wyróżniają się także dodatkowymi funkcjami, jaką może być np. odblask, zapewniający większa bezpieczeństwo. Błotnik z odblaskiem ma w swojej ofercie między innymi TOPEAK, oferując funkcjonalny błotnik przedni D-FLASH FS.

BŁOTNIK TOPEAK PRZEDNI D-FLASH FS

BŁOTNIK TOPEAK PRZEDNI D-FLASH FS

 

Błotniki często stanowią stały element rowerów, ale zdarza się, że brakuje ich nawet w rowerach trekkingowych czy miejskich. Wtedy konieczna jest inwestycja w model błotnika, który będzie zawierał mocowania do tylnych widełek i przedniego widelca. Innym rozwiązaniem są błotniki z usztywnieniami po bokach, które można zaczepić na zacisk przy kołach, tak jak błotnik tylny TOPEAK IGLOW SZOSA 700X25C, który został wykonany z materiału odpornego na uderzenia.

Ciekawym rozwiązaniem stosowanym często w rowerach górskich oraz typu cross są tak zwane błotniki tymczasowe. Dzięki temu w każdym momencie, w zależności od warunków, trasy czy pogody można je łatwo zamontować lub zdemontować, np. BŁOTNIKI TOPEAK DEFENDER X SET IGLOW SZOSA 700X25C.

Jak dopasować błotniki do typu roweru?

Różne rodzaje rowerów wymagają innych akcesoriów. To, jakie błotniki rowerowe wybrać przede wszystkim determinuje miejsce i typ otworów, jakie posiada rama danego modelu. Wybierając błotniki, konieczne jest także zwrócenie uwagi na szerokość i wielkość kół. Naczelną zasadą, którą należy kierować się wybierając tego typu akcesoria, jest zapamiętanie, że błotniki powinny być szersze niż opony, a nie jednakowej szerokości. Zaleca się pozostawienie szpary ok. 3 do 5 mm z każdej strony, ponieważ tylko wtedy błotnik odpowiednio zakryje bieżniki. Poza szerokością ważna jest także długość błotnika. Najlepiej, aby przedni błotnik rowerowy zakrywał obszar od wysokości pedałów do połowy przedniego koła, natomiast tylny błotnik rowerowy powinien sięgać do najbardziej wystającej części opony. Dobrym rozwiązaniem może okazać się wybór uniwersalnych błotników z możliwością regulacji, które ma w swojej ofercie Kross.

Na rynku dostępna jest szeroka gama produktów, które można dopasować idealnie do swojego roweru. Wyróżnia się błotniki metalowe, często chromowane, ale także popularne błotniki plastikowe. Te drugie są znacznie tańsze, ale łatwo je zniszczyć. Niektóre plastikowe błotniki mogą mieć nawet tendencję do przemieszczania się podczas jazdy. Błotniki z aluminium są bardziej sztywne, ale jednocześnie mniej odporne na zadrapania. Kompromisem mogą być błotniki wykonane z elastycznego i trwałego tworzywa sztucznego.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl