Jak dobrać szprychy rowerowe?
Rower składa się z wielu różnych części i akcesoriów. Niektóre z nich widać od razu na pierwszy rzut oka, a inne są ukryte w ramie lub innych niewliczonych miejscach, ale również spełniają bardzo ważne zadania. Jednak każda osoba na pewno zgodzi się ze stwierdzeniem, że najbardziej oczywistą częścią każdego roweru są koła. Ich konstrukcja na pierwszy rzut oka może wydawać się prosta, jednak prawda jest zupełnie inna. Koła to jedna z bardziej skomplikowanych części roweru, na którą składa się wiele komponentów takich jak piasta, obręcz i szprychy, które odgrywają w tej konstrukcji bardzo ważną rolę i to od ich jakości oraz siły naciągu zależy trwałości i niezawodność koła.
Czym są szprychy rowerowe?
Szprychy rowerowe to cienkie pręty, które łączą obręcz koła z piastą. Z jednej strony zakończone są one tzw. łebkiem, który blokuje się w otworze w piaście, natomiast z drugiej strony szprychy zakończone są gwintem, który umożliwia nakręcenie nypli, czyli nakrętek pozwalających na zamontowanie szprychy w otworze obręczy i jej naciąg. W taki sposób obręcz zostaje połączona z piastą. Gdy cały proces przebiegnie w prawidłowy sposób, koło wraz z piastą i szprychami staje się bardzo wytrzymałą i trwałą konstrukcją, która jednoczenie absorbuje część drgań docierających do pozostałych części roweru i samego rowerzysty.
Rodzaje szprych rowerowych
Na rynku dostępne są trzy rodzaje szprych rowerowych cieniowane, niecieniowane oraz aero. Szprychy cieniowane charakteryzują się tym, że ich średnica w środkowej części jest mniejsza od średnicy na jej końcach. Drugi rodzaj szprych to szprychy ze stałą średnicą na całej ich długości. Z kolei szprychy aero posiadają spłaszczenie w środkowej ich części, przez co przyczyniają się do zmniejszenia oporu powietrza podczas jazdy, co ma znaczenie np. w szosowych wyścigach kolarskich, gdzie tego typu szprychy są wykorzystywane. W sklepach najczęściej spotykane są szprycy wykonane ze stali nierdzewnej i to właśnie one cechują się najlepszą wytrzymałością i trwałością.
Jak dobrać szprychy rowerowe do danego roweru?
Na wstępie warto zaznaczyć, że zaplatanie koła to dość trudne zadanie, które wymaga odpowiedniej wiedzy, umiejętności oraz sporej ilości doświadczenia. Z tego względu tę czynność warto zlecić profesjonalnemu serwisantowi rowerów. Jeśli jednak posiadamy odpowiednią wiedzę i znamy się przynajmniej trochę na budowie roweru, kół i zasadzie ich działania, to można spróbować zapleść koła samodzielnie. Przy tej czynności na pewno przyda się spora doza cierpliwości i umiejętność logicznego myślenia, ponieważ zaplatanie koła to pewnego rodzaju łamigłówka, którą trzeba wykonać w odpowiedni sposób, aby koło było wytrzymałe i służyło przez długi czas.
Bardzo ważnym etapem jest wybór odpowiednich szprych rowerowych, ponieważ to ta część ma największy wpływ na ostateczny efekt zaplatania koła. Kupując szprychy, należy wziąć pod uwagę to, do jakiego roweru mają one trafić, jaki mamy styl jazdy i czego od nich oczekujemy. Szprychy do roweru szosowego, gdzie liczy się lekkość i aerodynamiczny kształt, będą całkowicie inne niż do roweru MTB gdzie najważniejsze cechy to wytrzymałość i trwałość. Styl jazdy też ma tutaj spore znaczenie, ponieważ osoby jeżdżące rekreacyjne na rowerze górskim nie będą potrzebowały tak grubych i wytrzymałych szprych jak osoby jeżdżące zawodowo czy uprawiające ekstremalne odmiany tego sporu.
Wybierając szprychy, należy zwrócić uwagę na kilka ważnych parametrów. Jednym z nich jest ich długość. W jednym modelu jednośladu może występować kilka długości szprych, np. w standardowym rowerze MTB niezbędne są trzy długości szprych. Dzieje się tak z tego powodu, że w przednim kole potrzebna jest jedna długość szprych, a tylne koło posiada konstrukcje asymetryczna, z tego względu niezbędne są szprychy w dwóch różnych długościach, na stronę napędową i tą przeciwną. W celu wybrania odpowiedniej długości szprych warto skorzystać z kalkulatorów dostępnych w sieci, które dość dokładnie pozwolą określić jakich szprych potrzebujemy. Ilość potrzebnych szprych sprawdzimy na podstawie ilości otworów w obręczy, najczęściej jest to 32 lub 36 sztuk na jedno koło.