Darmowa dostawa od 499,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Części rowerowe, które najszybciej się zużywają

2022-03-23
Części rowerowe, które najszybciej się zużywają

Jazda na rowerze to nie tylko zdrowy nawyk, ekologiczny środek transportu, czy sposób na poprawę kondycji. To również idealna forma spędzania wolnego czasu. Niezależnie od przeznaczenia jednoślad musi być w pełni sprawny. Niestety nie wszyscy cykliści zwracają na to uwagę, a jest to kluczowy aspekt decydujący o tym, czy jazda będzie komfortowa i bezpieczna. Warto zatem znać odpowiedź na pytanie, kiedy wymienić klocki hamulcowe w rowerze lub jak szybko zużywają się opony, czy łańcuch.

Rowery podobnie, jak samochody muszą być regularnie poddawane kontroli. Podczas eksploatacji poszczególne elementy z czasem zaczynają się zużywać, dlatego ważne jest, aby każdy jednoślad przechodził systematyczne przeglądy. Bezpieczeństwo podczas jazdy jest kluczowe, na które wpływa nie tylko skupienie i stosowanie się do przepisów, ale także w pełni sprawny rower. Każdy cyklista powinien przynajmniej raz w roku sprawdzić stan części swojego pojazdu. W przypadku zawodowych rowerzystów taką czynność wykonuje się nawet kilka razy w sezonie. Warto pamiętać, że jazda ma sprawiać przyjemność i być bezpieczna, dlatego każdy jednoślad musi być w pełni sprawny.

Jakie części roweru zużywają się najszybciej?

Eksploatacja roweru wiąże się z zużyciem jego części, dlatego systematycznie należy sprawdzać kluczowe elementy, które znacząco wpływają na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Kiedy wymienić klocki hamulcowe w rowerze?

Klocki hamulcowe są tą częścią roweru, która niewątpliwie odpowiada za bezpieczeństwo rowerzysty. Oczywiście ich zużycie jest uzależnione od intensywności eksploatacji, co wiąże się również z terenem, po których porusza się rowerzysta. Klocki najszybciej zużywają się na wymagających odcinkach, czyli pełnych nierówności, wzniesień, czy zjazdów. Tego typu trasy powodują szybsze ścieranie części, co z kolei przyczynia się do stopniowego wydłużenia drogi hamowania.

Kiedy wymienić klocki hamulcowe w rowerze? W sytuacji, kiedy rowerzysta zauważy, że jego pojazd potrzebuje coraz więcej czasu, aby się zatrzymać, powinien niezwłocznie udać się do serwisu. Bagatelizowanie tego problemu w skrajnych przypadkach może spowodować, że hamulce przestaną działać, co stwarza ogromne niebezpieczeństwo dla rowerzysty. Warto także samemu systematycznie sprawdzać wcięcia w okładzinach klocków, jeśli są one słabo widoczne, należy wymienić klocki hamulcowe.

Klocki hamulcowe rowerowe Shimano G03A - żywiczne

Klocki hamulcowe Shimano G03A - żywiczne

Kolejnym elementem szybko zużywającym się są opony. Starty bieżnik znacząco przyczynia się do słabszej przyczepności podczas jazdy. Najbardziej niebezpieczne jest to na zakrętach i najczęściej powoduje wypadek. Warto pamiętać, że zużywająca się opona staje się cieńsza, co w konsekwencji przekłada się na łatwość jej uszkodzenia. Stan bieżnika można sprawdzić samemu. Jeśli jest on przetarty i mało wyraźny, to nadszedł najwyższy czas na wymianę opon.

Wymiana łańcucha w rowerze co ile km należy to robić? Łańcuch przekazuje na tylne koło siłę, którą wytwarzają mięśnie podczas pedałowania. Z czasem zużywa się on wskutek tarcia. To, kiedy wymienić łańcuch w rowerze, zależy od jego eksploatacji. Nie bez znaczenia jest również rodzaj trasy, warunki atmosferyczne oraz smarowanie. Warto zatem na bieżąco sprawdzać stan techniczny łańcucha poprzez pomiar jego wyciągnięcia. Jak zatem rozpoznać, kiedy należy go wymienić? Pierwszym symptomem będzie głośniejsza praca napędu i dziwny odgłos. Charakterystyczne jest także przeskakiwanie łańcucha po starych zębach. W takich sytuacjach należy poważnie rozważyć wizytę w serwisie.

Łańcuch rowerowy Shimano CN-HG701 11 rzędowy 116 ogniw

Łańcuch rowerowy Shimano CN-HG701 11 rz 116 ogniw

Wiele osób zastanawia się także, kiedy wymienić tarcze hamulcowe w rowerze. Tutaj również nie ma reguły i wszystko jest uzależnione od eksploatacji jednośladu. W sytuacji, kiedy zauważalny jest wyraźny ubytek tarczy lub pojawiający się problem przegrzania i związana z nim zmiana koloru oznacza to, że nadszedł czas na wymianę tego elementu. Dodatkowo dziwny dźwięk i gorsza siła hamowania również będzie oznaką zużycia tarczy.

Rower jak każdy inny pojazd podczas eksploatowania narażony jest za zużywanie się części, dlatego ważne jest, aby systematycznie poddawać go kontroli. Pozwoli to uniknąć niespodziewanych sytuacji i znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo jazdy. Niestety nie każdy rowerzysta jest tego świadomy, co może skutkować nieprzyjemnymi zdarzeniami. Warto przynajmniej raz w roku udać się do serwisu i sprawdzić stan jednośladu tak, aby mieć pewność, że rower jest w pełni sprawny.

Zaufane Opinie IdoSell
4.88 / 5.00 1286 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-10-30
Kontakt ze sklepem na najwyższym poziomie. Profesjonalizm i kompetencja.
2024-10-30
Witam i polecam!!! Wszystko szybko i sprawnie
pixel