Amortyzator przedni – na co zwrócić uwagę podczas zakupu roweru?
Montowanie w rowerze amortyzatorów ma na celu przede wszystkim zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Wiele współczesnych jednośladów dysponuje amortyzatorem przednim, nie znaczy to jednak, że każdy pojazd musi go posiadać. Co warto wiedzieć na temat amortyzatorów rowerowych?
Do czego służy amortyzator przedni w rowerze?
Amortyzator przedni w rowerze ma wpływ na przyczepność roweru w trakcie jazdy. Pełni przy tym dwie podstawowe funkcje: resorową i tłumienia energii.
- Funkcja resorowa
Przez funkcję resorową należy rozumieć uginanie się amortyzatora w trakcie jazdy w sytuacji, gdy koło trafi na nierówność terenu. Dzięki tej właściwości amortyzatora rower może gładko pokonać przeszkodę na drodze.
- Funkcja tłumienia energii
Tłumienie energii w trakcie jazdy polega na umożliwieniu mechanizmowi roweru powrotu do stanu spoczynku bez podbijania kierownicy. Ułatwia to rowerzyście utrzymanie jednośladu we właściwej pozycji bez konieczności zacieśniania uchwytu i wykonywania dodatkowej pracy. Funkcja tłumienia energii odciąża ręce, które ulegają szczególnemu zmęczeniu spowodowanemu przenoszeniu drgań z roweru na ciało rowerzysty. Dzięki tej właściwości amortyzatora możliwe jest również osiągnięcie większej stabilności jazdy.
Mówiąc ogólnie, przedni amortyzator rowerowy służy zwiększeniu komfortu jazdy i bezpieczeństwa na nierównościach terenu oraz tłumieniu wstrząsów, sprawiając, że stawy rąk rowerzysty nie ulegają zbyt wielkim obciążeniom.
Kiedy amortyzator rowerowy jest szczególnie istotny?
Amortyzator rowerowy jest szczególnie istotny w sytuacji, gdy rowerzysta użytkuje jednoślad na nierównym terenie. Z uwagi na swoje właściwości ten element wyposażenia jednośladu obecny jest głównie w modelach trekkingowych oraz górskich, których głównym przeznaczeniem jest jazda w trudnych warunkach po wyboistych drogach. Współcześnie amortyzatory są również często stosowane w rowerach miejskich, co zapewnia większą stabilizację i tłumienie wstrząsów w wypadku pokonywania trasy po dziurawej nawierzchni i zjazdu z wysokich krawężników. Jeżeli rowerzysta posiada jednak rower szosowy, który służy do zjazdów po gładkim asfalcie, amortyzator nie jest potrzebny – stanowi on zbędne obciążenie dla lekkiego jednośladu przeznaczonego do rozwijania wysokich prędkości. Ostatecznie jednak to, czy rowerzysta zdecyduje się na amortyzator w swoim pojeździe, zależy głównie od jego osobistych preferencji.
Typy amortyzatorów rowerowych
Istnieje wiele typów amortyzatorów rowerowych. Ich podział przebiega przede wszystkim ze względu na typ medium resorująco-tłumiącego. Można wymienić następujące typy amortyzatorów:
- amortyzatory sprężynowe,
- amortyzatory elastomerowe,
- amortyzatory elastomerowo-sprężynowe,
- amortyzatory olejowo-sprężynowe,
- amortyzatory olejowo-powietrzne,
- amortyzatory powietrzne.
Spośród wymienionych typów przednich amortyzatorów najprostsze i najtańsze są pełniące funkcję resorującą amortyzatory sprężynowe stosowane w jednośladach z niższej półki. Zastosowanie elastomeru podnosi klasę amortyzatora, który poza funkcją resorującą pełni wtedy dodatkowo funkcję tłumiącą wstrząsy. Najbardziej zaawansowanym z wymienionych typów amortyzatorów jest typ olejowo-powietrzny stosowany w najwyższej klasy rowerach. Zapewnia on doskonałe resorowanie i tłumienie, będąc przy tym niezwykle lekkim.
Pompka do amortyzatorów Topeak PocketShock DXG XL
Czym różnią się od siebie amortyzatory rowerowe?
Amortyzatory rowerowe różnią się od siebie nie tylko typem medium resorująco-tłumiącego. Istotnym parametrem, na który należy zwrócić uwagę podczas wyboru amortyzatora do jednośladu, jest jego skok. Określa on poziom ugięcia, którego wartość powinna być tym wyższa, im trudniejszy teren i wyższa prędkość jazdy. Amortyzatory mogą się również różnić posiadaniem funkcji blokady skoku, która umożliwia uzyskanie sztywnego widelca, co z kolei sprawia, że rowerzysta traci mniej energii na stromych podjazdach. Ponadto, część modeli amortyzatorów rowerowych umożliwia regulację w zakresie poziomu tłumienia odbicia i kompresji w trakcie jazdy.
Jak dobrać amortyzator do rodzaju roweru?
By amortyzator spełniał właściwie pełnił swoją funkcję, musi być dopasowany do stylu jazdy rowerzysty oraz do rodzaju roweru, w którym zostanie zamontowany. Głównym parametrem decydującym o tym, czy dany amortyzator nadaje się do konkretnego typu jednośladu jest skok amortyzatora. W wypadku rowerów trekkingowych wartość skoku amortyzatora wynosi poniżej 60 milimetrów, z kolei w wypadku rowerów MTB używanych do przejazdów cross country wartość ta wzrasta do 80 milimetrów. Poza zwróceniem uwagi na typ roweru i rodzaj jazdy, konieczne jest także właściwe dopasowanie amortyzatora do parametrów technicznych jednośladu. Należy więc brać pod uwagę kompatybilność ze sterami, mocowanie i wielkość koła oraz mocowanie hamulców.
Występowanie różnic wśród amortyzatorów rowerowych sprawia, że rowerzysta powinien zapoznać się z dostępnymi wariantami i dobrać właściwy typ odpowiadający jego osobistym preferencjom, a także dopasować go do rodzaju posiadanego jednośladu.