Darmowa dostawa od 499,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Amortyzator przedni – na co zwrócić uwagę podczas zakupu roweru?

2021-07-22
Amortyzator przedni – na co zwrócić uwagę podczas zakupu roweru?

Montowanie w rowerze amortyzatorów ma na celu przede wszystkim zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Wiele współczesnych jednośladów dysponuje amortyzatorem przednim, nie znaczy to jednak, że każdy pojazd musi go posiadać. Co warto wiedzieć na temat amortyzatorów rowerowych?

Do czego służy amortyzator przedni w rowerze?

Amortyzator przedni w rowerze ma wpływ na przyczepność roweru w trakcie jazdy. Pełni przy tym dwie podstawowe funkcje: resorową i tłumienia energii.

  • Funkcja resorowa

Przez funkcję resorową należy rozumieć uginanie się amortyzatora w trakcie jazdy w sytuacji, gdy koło trafi na nierówność terenu. Dzięki tej właściwości amortyzatora rower może gładko pokonać przeszkodę na drodze.

  • Funkcja tłumienia energii

Tłumienie energii w trakcie jazdy polega na umożliwieniu mechanizmowi roweru powrotu do stanu spoczynku bez podbijania kierownicy. Ułatwia to rowerzyście utrzymanie jednośladu we właściwej pozycji bez konieczności zacieśniania uchwytu i wykonywania dodatkowej pracy. Funkcja tłumienia energii odciąża ręce, które ulegają szczególnemu zmęczeniu spowodowanemu przenoszeniu drgań z roweru na ciało rowerzysty. Dzięki tej właściwości amortyzatora możliwe jest również osiągnięcie większej stabilności jazdy.

Mówiąc ogólnie, przedni amortyzator rowerowy służy zwiększeniu komfortu jazdy i bezpieczeństwa na nierównościach terenu oraz tłumieniu wstrząsów, sprawiając, że stawy rąk rowerzysty nie ulegają zbyt wielkim obciążeniom.

Kiedy amortyzator rowerowy jest szczególnie istotny?

Amortyzator rowerowy jest szczególnie istotny w sytuacji, gdy rowerzysta użytkuje jednoślad na nierównym terenie. Z uwagi na swoje właściwości ten element wyposażenia jednośladu obecny jest głównie w modelach trekkingowych oraz górskich, których głównym przeznaczeniem jest jazda w trudnych warunkach po wyboistych drogach. Współcześnie amortyzatory są również często stosowane w rowerach miejskich, co zapewnia większą stabilizację i tłumienie wstrząsów w wypadku pokonywania trasy po dziurawej nawierzchni i zjazdu z wysokich krawężników. Jeżeli rowerzysta posiada jednak rower szosowy, który służy do zjazdów po gładkim asfalcie, amortyzator nie jest potrzebny – stanowi on zbędne obciążenie dla lekkiego jednośladu przeznaczonego do rozwijania wysokich prędkości. Ostatecznie jednak to, czy rowerzysta zdecyduje się na amortyzator w swoim pojeździe, zależy głównie od jego osobistych preferencji.

Typy amortyzatorów rowerowych

Istnieje wiele typów amortyzatorów rowerowych. Ich podział przebiega przede wszystkim ze względu na typ medium resorująco-tłumiącego. Można wymienić następujące typy amortyzatorów:

  • amortyzatory sprężynowe,
  • amortyzatory elastomerowe,
  • amortyzatory elastomerowo-sprężynowe,
  • amortyzatory olejowo-sprężynowe,
  • amortyzatory olejowo-powietrzne,
  • amortyzatory powietrzne.

Spośród wymienionych typów przednich amortyzatorów najprostsze i najtańsze są pełniące funkcję resorującą amortyzatory sprężynowe stosowane w jednośladach z niższej półki. Zastosowanie elastomeru podnosi klasę amortyzatora, który poza funkcją resorującą pełni wtedy dodatkowo funkcję tłumiącą wstrząsy. Najbardziej zaawansowanym z wymienionych typów amortyzatorów jest typ olejowo-powietrzny stosowany w najwyższej klasy rowerach. Zapewnia on doskonałe resorowanie i tłumienie, będąc przy tym niezwykle lekkim.

Pompka rowerowa do amortyzatorów Topeak PocketShock DXG XL

Pompka do amortyzatorów Topeak PocketShock DXG XL

Czym różnią się od siebie amortyzatory rowerowe?

Amortyzatory rowerowe różnią się od siebie nie tylko typem medium resorująco-tłumiącego. Istotnym parametrem, na który należy zwrócić uwagę podczas wyboru amortyzatora do jednośladu, jest jego skok. Określa on poziom ugięcia, którego wartość powinna być tym wyższa, im trudniejszy teren i wyższa prędkość jazdy. Amortyzatory mogą się również różnić posiadaniem funkcji blokady skoku, która umożliwia uzyskanie sztywnego widelca, co z kolei sprawia, że rowerzysta traci mniej energii na stromych podjazdach. Ponadto, część modeli amortyzatorów rowerowych umożliwia regulację w zakresie poziomu tłumienia odbicia i kompresji w trakcie jazdy.

Jak dobrać amortyzator do rodzaju roweru?

By amortyzator spełniał właściwie pełnił swoją funkcję, musi być dopasowany do stylu jazdy rowerzysty oraz do rodzaju roweru, w którym zostanie zamontowany. Głównym parametrem decydującym o tym, czy dany amortyzator nadaje się do konkretnego typu jednośladu jest skok amortyzatora. W wypadku rowerów trekkingowych wartość skoku amortyzatora wynosi poniżej 60 milimetrów, z kolei w wypadku rowerów MTB używanych do przejazdów cross country wartość ta wzrasta do 80 milimetrów. Poza zwróceniem uwagi na typ roweru i rodzaj jazdy, konieczne jest także właściwe dopasowanie amortyzatora do parametrów technicznych jednośladu. Należy więc brać pod uwagę kompatybilność ze sterami, mocowanie i wielkość koła oraz mocowanie hamulców.

Występowanie różnic wśród amortyzatorów rowerowych sprawia, że rowerzysta powinien zapoznać się z dostępnymi wariantami i dobrać właściwy typ odpowiadający jego osobistym preferencjom, a także dopasować go do rodzaju posiadanego jednośladu.

Zaufane Opinie IdoSell
4.89 / 5.00 1336 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-12-21
Bardzo szybka wysyłka, bidon zgodny z opisem, świetnie zapakowany. Polecam!!
2024-12-17
Jest super
pixel