Proste sposoby na utrzymanie przerzutek rowerowych w dobrym stanie

Przerzutki stanowią jeden z najważniejszych elementów układu napędowego roweru. Obecnie można je spotkać w niemalże każdym rodzaju jednośladu. Za ich pomocą dokonujemy zmiany biegów, dostosowując prędkość do obciążenia i rodzaju terenu, po jakim się poruszamy. Przerzutki ułatwiają rowerzyście jazdę i sprawiają, że mniej się męczy.
Jeżeli używane są często, po jakimś czasie ulegają zużyciu, dlatego warto zawczasu o nie zadbać i dowiedzieć się, w jaki sposób je konserwować, aby jak najdłużej utrzymać je w dobrym stanie.
Jak należy dbać o przerzutki, aby działały jak najdłużej?
Przerzutki rowerowe powinny być regularnie konserwowane i smarowane, ponieważ nie tolerują zabrudzeń. Rowerzysta powinien przyłożyć do tego szczególną wagę, jeżeli wcześniej poruszał się po trudnym terenie, na którym dominowały piach, błoto lub piasek. Zanim przystąpimy do czyszczenia, warto zrobić ogólny przegląd roweru i sprawdzić, czy linki do przerzutek nie są uszkodzone. Gdyby tak było, należy je wymienić. Następnie możemy zabrać się za wyczyszczenie łańcucha i zębatek. Najlepiej użyć do tego szmatki, a następnie nasmarować, używając do tego niezbyt dużej ilości specjalistycznego preparatu przeznaczonego do rowerowych układów napędowych. Tak samo powinniśmy postępować w przypadku jazdy na rowerze w deszczu, aby nie dopuścić do nazbyt szybkiego rdzewienia łańcucha.
Przerzutka Sram AM RD NX 11 rzędowa
Kolejnym etapem, niezbędnym po powrocie do domu z rowerowej przejażdżki, jest nasmarowanie linek po ich wewnętrznej stronie, używając wcześniej opisanego preparatu lub środka przeznaczonego do smarowania przerzutek. Na samym końcu warto poświęcić czas na oczyszczenie z brudu kółek wodzika, na których zazwyczaj znajduje się go bardzo dużo. W tym celu możemy zastosować niewielką ilość rozpuszczalnika.
Opisane powyżej podstawowe metody konserwacji podzespołów rowerowych sprawią, że będziemy mogli dłużej cieszyć się przyjemną i bezproblemową jazdą.
Jakie są najczęstsze usterki w przypadku przerzutek?
Do najczęstszych usterek dotyczących przerzutek rowerowych należą:
- uszkodzenie lub naciągnięcie linek łączących manetki z przerzutkami,
- uszkodzenie mechanizmu przerzutki,
- zerwanie się haka przerzutki zmiany biegów,
- urwanie lub pęknięcie łańcucha, bez którego zmiana biegów jest niemożliwa,
- uszkodzenie pancerzy linek.
Jeżeli zauważymy, że coś nas niepokoi, nasz rower wydaje dziwne odgłosy, słychać terkotanie, a biegi nie działają prawidłowo, nie warto zwlekać, dlatego powinniśmy jak najszybciej zgłosić się do profesjonalnego serwisu rowerowego, który pomoże nam uporać się z problemami.
W jaki sposób naprawić usterki przerzutek?
Każda usterka wymaga bliższego przyjrzenia się jej i zaobserwowania, jakie są jej objawy. Widząc, że rower nie działa, tak jak powinien, zdecydowanie nie powinniśmy kontynuować dalszej jazdy, zwłaszcza jeżeli wskutek awarii jest ona mocno utrudniona. Mogłoby to spowodować znaczne pogłębienie problemu skutkujące później poważną naprawą.
W przypadku zaobserwowania problemów z przerzutkami najpierw powinniśmy zabrać się za oczyszczenie ich z zabrudzeń, a następnie za sprawdzenie stanu linek. Jeżeli będzie to konieczne, powinny zostać wyregulowane lub w przypadku uszkodzenia-wymienione. Z uwagi na to, iż wyróżniamy kilka rodzajów przerzutek, a ich sposób regulacji uzależniony jest od wielu czynników, warto zastanowić się nad zleceniem tej czynności specjaliście.
Przerzutka Shimano Altus SGS RD-M310 7/8 rzędowa
Jeżeli uszkodzeniu uległy pancerze linek, hak przerzutki lub sama przerzutka, części te powinny ulec wymianie. W przypadku wygięcia haka można spróbować go wyprostować. Najwięcej problemów może przysporzyć wymiana całego mechanizmu przerzutki lub wymiana całego łańcucha. Jeżeli nie mamy wystarczającej wiedzy ani umiejętności, aby poradzić sobie z tymi czynnościami, lepiej nie dokonywać napraw na własną rękę i zwrócić się o pomoc do fachowców.
Kiedy warto zdecydować się na wymianę przerzutek?
Wprawdzie stosunkowo rzadko zdarza się, aby cały mechanizm przerzutek uległ zepsuciu, zwłaszcza przerzutki przedniej, jednak należy na bieżąco kontrolować poszczególne jej elementy. Najczęściej zużyciu ulegają kółeczka tylnej przerzutki, które wówczas powinny zostać wymienione. Jeżeli rzeczywiście dojdzie do uszkodzenia przerzutki lub manetki, konieczna będzie jej wymiana, po której należy wyregulować napęd. Wymieniając przerzutki, bardzo możliwe, że wymiany będzie wymagał również hak przerzutki i łańcuch. Osoby mające doświadczenie w dokonywaniu tego rodzaju napraw, mogą podjąć się tego zadania samemu przy pomocy klucza imbusowego i klucza sześciokątnego.