Darmowa dostawa od 499,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Klasyfikacja rowerów. Dopasuj rower do swoich zainteresowań!

2019-10-21
Klasyfikacja rowerów. Dopasuj rower do swoich zainteresowań!

Wybierając dziś rower w specjalistycznym sklepie i nie znając do końca swoich preferencji można dość szybko poczuć przesyt, jaki serwują najwięksi producenci. W ofertach marek Cube, Trek, czy Kross pojawia się wiele modeli przystosowanych do jazdy w różnym terenie, budowanych w oparciu o charakterystyczną geometrię i akcesoria dostosowane do danych warunków jazdy. I choć każdy potrafi na pierwszy rzut oka odróżnić rower górski, od szosowego, trudno oczekiwać zapamiętania całej klasyfikacji rowerów gdy nie mamy z nimi na co dzień styczności. Wspólnie z naszymi ekspertami przygotowaliśmy więc rozbudowany poradnik o różnych typach rowerów. Jak dopasować model do swoich zainteresowań i cieszyć się komfortem jazdy?

Rower górski - MTB

Jeszcze kilkanaście lat temu, gdy na rynku pojawiały się pierwsze rowery górskie, sięgał po nie właściwie każdy, kto nie chciał jeździć na typowym miejskim składaku. Czasy jednak zmieniły się znacząco i dziś rower górski to faktycznie sprzęt przystosowany do jazdy po trudnym terenie - zależnie od wybranego stylu jazdy i podłoża rowery górskie dzielą się nawet na kilka bardziej specyficznych modeli.

Klasyczne rowery MTB zostały stworzone do jazdy w terenie, poza asfaltowymi drogami, dlatego ich cechą charakterystyczną są szerokie opony z agresywnym bieżnikiem oraz jeden lub dwa amortyzatory. Ich wytrzymałość wpływa częściowo na ciężar roweru, jednak współczesne technologie kształtowania ram pozwalają przygotować lekkie, ale trwałe rowery do jazdy w trudnym terenie.

Kiedy wybrać MTB? Gdy planujesz jazdę poza miastem, po nieubitej trasie, z możliwością pojawienia się na drodze błota, korzeni czy kamieni.

Różne warianty rowerów górskich

Poza tradycyjnym i uniwersalnym MTB, w jeździe górskiej wyróżnia się także kilka modeli specjalistycznych:

  • XC - zaawansowane i lżejsze rowery górskie stworzone do ostrzejszej jazdy w terenie, w tym do ścigania się. Zwykle wyposażone w jeden amortyzator (hardtail),
  • DH - downhill to rowery przystosowane głównie do zjazdów, wyposażone w dwa amortyzatory (full suspension),
  • FR - czyli freeride, to konstrukcje podobne do DH, choć umożliwiają także podjeżdżanie pod wzniesienia. Skok amortyzatorów to przynajmniej 170 mm,
  • Enduro - uniwersalny rower przystosowany do trudnych ścieżek, ze skokiem ok. 160 mm dla najlepszej amortyzacji,
  • Trail, All Mountain - lżejsze i delikatniejsze modele rowerów górskich, doskonałe na podjazdach i trasach wycieczkowych, w których trzeba pokonywać dość wymagające odcinki.

Rowery szosowe - lekka jazda na długim dystansie

Dość prostą w budowie kategorię rowerów stanowią rowery szosowe, przeznaczone wyłącznie do jazdy po asfalcie. Ich duże, 28" i bardzo wąskie koła z gładkimi oponami ograniczają tarcie powierzchni do minimum, ułatwiając rozwijanie dużych prędkości. Sama konstrukcja roweru gwarantuje zachowanie aerodynamicznej pozycji podczas jazdy, wymagając od rowerzysty zajęcia pochylonej, często niemalże leżącej pozycji.

Wśród rowerów szosowych można spotkać się z kilkoma mniejszymi kategoriami celującymi w specyficzne warunki jazdy i preferencje kolarzy. Pojawiają się tu więc rowery triathlonowe, pozwalające na bardzo szybką i dynamiczną jazdę, rowery przełajowe, które przypominają rower szosowy z kołami od roweru górskiego, a także rowery torowe, przystosowane do jazdy na zamkniętych torach i pozbawione zarówno hamulców, jak i przerzutek (tzw. ostre koło).

Rowery trekkingowe - najlepszy wybór dla fanów rowerowych wycieczek

Podczas gdy rowery górskie i szosowe zostały przystosowane do bardzo konkretnych warunków jazdy, rowery trekkingowe i crossowe są po części ich hybrydami łączącymi zalety obydwu wariantów jednośladu. Trekkingi to typowo turystyczne rowery, wyposażone w błotniki, bagażnik, możliwość zamocowania pakownych sakw, a często także dynamo zasilające oświetlenie. Opony są tu szersze niż w szosówce, ale węższe niż w góralu. Pozycja siedząca na takim rowerze mieści się gdzieś pomiędzy wyprostowaną, a sportową, co pozwala na pokonywanie długich dystansów  bez zbędnego obciążania kręgosłupa. Rowerem trekkingowym można bez problemu poruszać się zarówno w mieście, jak i w terenie, choć zdecydowanie lepiej sprawdza się właśnie gdzieś pomiędzy szosą, a drogą szutrową.

Rowery idealne do miasta

Holenderka, damka, mieszczuch - rowery miejskie zaskarbiły sobie przez lata wielu fanów i wiele określeń, jednak zawsze opierają się o tę samą ideę wygodnego roweru do spokojnej jazdy w miejskich warunkach. Rama jest tu najczęściej obniżona, by wygodnie się wsiadało, do roweru bez problemu zamontujemy bagażnik czy koszyk na zakupy, a przerzutki są jedynie funkcjonalnym dodatkiem, a nie podstawą sprawnego napędu. W praktyce po mieście można jeździć nawet z 3 biegami, nie odczuwając z tego powodu większych problemów.

Wśród kategorii rowerów dostępnych w PM Bike można spotkać oczywiście sporo innych, bardziej niszowych modeli celowanych w bardzo konkretną grupę zawodowych kolarzy. Kierując się jednak popularnością sprzedawanych modeli i uniwersalnością wszystkich wymienionych wyżej kategorii uznaliśmy, że wybierając swój pierwszy dorosły rower wybór jednego z powyższych na podstawie swoich zainteresowań i preferencji powinien okazać się nieco łatwiejszy.

Zaufane Opinie IdoSell
4.88 / 5.00 1232 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-10-03
Wszystko w jak najlepszym porządku. Szybko i sprawnie. Polecam
2024-10-03
Szybka wysyłka, towar zgodny z opisem. Polecam sklep
pixel