Darmowa dostawa od 499,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Jazda na rowerze bez bólu i otarć – na co zwrócić uwagę?

2022-09-30
Jazda na rowerze bez bólu i otarć – na co zwrócić uwagę?

Miłośnicy rowerów doskonale wiedzą, że jazda na jednośladzie może czasami powodować nieprzyjemne skutki uboczne. Są to przede wszystkim różnorodne otarcia po rowerze, takie jak otarcia pachwin i otarcia krocza. By zapobiegać tego typu dolegliwościom i sprawić, że jazda na jednośladzie będzie zawsze komfortowa, warto wybrać właściwy model roweru, dopasowując jego rozmiar do własnych potrzeb, wybrać odpowiednie siodełko, a także wyposażyć się w niezbędny strój i prawidłowo planować trasy rowerowe.

Jak zapobiegać spowodowanym jazdą na rowerze otarciom i bólowi?

Wybór właściwego modelu roweru

Model roweru powinien być dostosowany do potrzeb rowerzysty. Przed zakupem jednośladu należy sprecyzować własne oczekiwania i na ich podstawie określić listę cech, na jakie trzeba zwrócić uwagę, dokonując wyboru. Rower musi być przy tym dostosowany do typu sylwetki, by zapewnić maksymalny komfort użytkowania i ograniczać kontakt ciała z częściami jednośladu, mogący powodować nieprzyjemne skutki uboczne w postaci obtarć.

Wybór odpowiedniego siodełka rowerowego

W zakresie zapobiegania obtarciom istotną rolę odgrywa optymalnie ustawione, a zarazem wygodne siodełko rowerowe, które jednak wbrew pozorom wcale nie powinno być szerokie i miękkie. Tego typu siodełko sprawdza się w rowerach miejskich, użytkowanych przez krótkie okresy czasu, w wypadku długich tras może jednak bardziej przeszkadzać niż pomagać – podczas pedałowania uda ciągle przesuwają się po krawędzi szerokiego siodła, powodując obtarcia i siniaki.

Siodełko rowerowe powinno być dopasowane do anatomii rowerzysty, jego preferencji, rodzaju wysiłku oraz modelu jednośladu. Wskazane są dobrze wyprofilowane, nieco twardsze modele o ergonomicznym kształcie, z dziurą lub wgłębieniem, które w znacznym stopniu poprawiają jakość życia rowerzysty.

Siodełko rowerowe Bontrager Boulevard

Siodełko Bontrager Boulevard

Odpowiednie dopasowanie wielkości roweru

W doborze roweru ogromną rolę odgrywa jego rozmiar. Zarówno za mały, jak i za duży jednoślad powoduje wyraźny dyskomfort w czasie jazdy, uniemożliwiając dopasowanie pozycji. Prowadzi to nie tylko do powstawania obtarć i siniaków w pachwinach i kroczu rowerzysty, lecz także innych problemów zdrowotnych. By dopasować rozmiar roweru do własnych potrzeb, należy zmierzyć swój przekrok. W tym celu trzeba stanąć w lekkim rozkroku i zmierzyć odległość od ziemi do krocza. Otrzymany wynik należy następnie zestawić z tabelą z wymiarami. Poza wielkością ramy, ważne jest także dostosowanie wielkości kół roweru do wzrostu kierującego. Zależność między wzrostem a wielkością koła przedstawia się następująco:

  • wzrost poniżej 170 cm – średnica koła 26 cali,
  • wzrost 170-175 cm – średnica koła 27,5 cala,
  • wzrost powyżej 175 cm – średnica koła 27,5-29 cali.

Więcej informacji o dopasowaniu wielkości roweru (pod względem rozmiaru kół i ramy) znajdziesz tutaj.

Wyposażenie się w niezbędny strój

W zapobieganiu otarciom podczas jazdy na rowerze nieoceniony jest właściwy strój. Szczególnie istotne są przy tym odpowiednio dopasowane, wysokiej jakości spodenki rowerowe, wykonane z zapobiegających poceniu materiałów i wyposażone w specjalną wkładkę pozwalającą zachować komfort nawet w trakcie wielu godzin spędzonych na siodełku. Spodenki tego typu powinny być ponadto uszyte z wykorzystaniem metody bezszwowej, dzięki której znacząco zmniejsza się ryzyko uszkodzenia skóry. Na długotrwałe trasy najlepiej wyposażyć się w spodenki rowerowe z szelkami, które o wiele lepiej przylegają do ciała i nie przesuwają się nawet w trakcie dalekich tras, doskonale chroniąc skórę rowerzysty przed otarciami.

Spodenki rowerowe Santini Trek-Segafredo Team Replica

Spodenki Santini Trek-Segafredo Team Replica

Prawidłowe zaplanowanie trasy rowerowej

W zapobieganiu obtarciom od roweru istotne jest również prawidłowe zaplanowanie trasy rowerowej. Wybór trasy powinien być podyktowany przede wszystkim:

  • rodzajem roweru – w wypadku posiadania roweru szosowego należy upewnić się, że wszystkie drogi posiadają gładką, asfaltowaną powierzchnię, z kolei właściciele rowerów górskich, choć zdecydowanie bardziej uniwersalnych, dla własnego komfortu powinni unikać długich odcinków szosowych,
  • umiejętnościami i kondycją rowerzysty – każda trasa rowerowa powinna być zaplanowana z myślą o własnych możliwościach, by zapobiegać przeciążeniom i potencjalnie niebezpiecznym sytuacjom.

Jak radzić sobie z otarciami, gdy już powstaną?

Jeżeli mimo zachowania wszelkich środków ostrożności doszło do powstania otarć po rowerze, konieczne jest zastosowanie maści o właściwościach regeneracyjnych i antybakteryjnych. Uszkodzoną skórę można posmarować specjalną maścią na otarcia po rowerze, stworzoną z myślą o miłośnikach jednośladów, lub zwykłą maścią na podrażnienia naskórka, dostępną w każdej aptece bez recepty. W radzeniu sobie z otarciami i odparzeniami powstałymi na skutek długiej jazdy na rowerze pomocne są również samoprzylepne opatrunki hydrożelowe, które należy nakleić na podrażnione miejsca.

Zaufane Opinie IdoSell
4.87 / 5.00 751 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-04-15
zgodnie z zamówieniem
2024-04-11
Wszystko w porządku
pixel