Kategorie blog
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Kontakt
Wybierz dogodną dla Ciebie metodę kontaktu.
   
Skorzystaj z: formularza kontaktowego
Wyślij email:       sklep@pmbike.pl
Zadzwoń: (+48) 789 300 042
 
Godziny pracy:
Poniedziałek - Piątek: 10:00 - 18:00
Sobota: 10:00 - 14:00

 

Zobacz wygodne środki do mycia roweru 0
Zobacz wygodne środki do mycia roweru

Sezon rowerowy rozpoczęty a my skupimy się w dzisiejszym wpisie na prawidłowym myciu naszych rowerów. Rowerzyści często nie przykładają uwagi do prawidłowego zabezpieczenia poszczególnych mechanizmów, przez co jednoślady narażone są na uszkodzenie bądź szybszą eksploatację podzespołów.

Na rynku znajdziemy wiele preparatów oraz smarów dedykowanych poszczególnym partiom rowerów – na podstawie informacji zawartych na etykiecie możemy dobrać m.in. środki dedykowane do napędu, powierzchni lakierowych itp.. Zanim jednak przejdziemy do konserwacji, skupimy się na myciu roweru. Ten proces może wydawać się bardzo łatwy, ale wielu rowerzystów nie zwraca uwagi na detale oraz pomija czyszczenie kluczowych miejsc.

 

Mycie roweru

W pierwszej kolejności powinniśmy skupić się na usunięciu błota z ramy roweru – w tym celu używamy wody, szczotki oraz szmatki. Polewamy rower w całości wodą, a następnie zostawiamy go na 10 minut. Ma to na celu zmiękczenie błota, które będzie dzięki temu łatwiejsze do usunięcia. Czym myć? Na rynku znajdziemy wiele specjalnych preparatów, ale w zupełności powinno wystarczyć wiadro z ciepłą wodą oraz dodatkiem płynu do mycia naczyń. Rower dokładnie czyścimy przy użyciu szczotki oraz szmatki. Na tym etapie pomijamy następujące elementy roweru: łańcuch, korbowód i wielotryb – nimi zajmiemy się później.

Jeżeli zależy nam na czasie i dokładnym umyciu naszego roweru to możemy zainwestować w specjalny środek do mycia, np. KROSS S2 ATOMIZER – można go używać zarówno do powierzchni nielakierowanych, jak i lakierowanych. Wystarczy spryskać nawierzchnię, odczekać kilka minut, a następnie usunąć preparat gąbką bądź ścierką. Środek zostawia warstwę ochronną, która utrzymuje się przez długi czas i chroni rower przed niekorzystnymi warunkami.

 

Jak zabrać się za układ napędowy?

W pierwszej kolejności warto sprawdzić stopień zużycia łańcucha. Może się bowiem okazać, że jest wyeksploatowany i lepszym wyjściem będzie jego wymiana. Jak sprawdzić, czy nasz łańcuch jeszcze się do czegoś nadaje? W tym celu należy sprawdzić stopień wyciągnięcia łańcucha, a posłuży nam do tego zwykła linijka. W przypadku nowego łańcucha odległość między dwoma sworzniami par ogniw wynosi 254 mm – wyciągnięcie najlepiej mierzy się na większej skali, dlatego możemy dokonać tego mierząc np. 10 ogniw, których długość powinna wynosić równo 25,4cm. Jeżeli jest ona większa, to powinniśmy rozważyć wymianę łańcucha na nowy.

Jeżeli jednak łańcuch nadaje się do dalszej jazdy to dobrym rozwiązaniem jest jego umycie oraz konserwacja. Bardzo ważnym jest, aby do mycia układu napędowego wykorzystywać środki takie jak: specjalne rozpuszczalniki, degreasery oraz benzyna ekstrakcyjna.

Wiele osób używa innych rozpuszczalników (m.in. toluen , ksylen), co przyczynia się do osłabienia konstrukcji i może w efekcie stanowić zagrożenie dla rowerzysty. Na łańcuchu znajduje się przeważnie spora ilość starego smaru, który bez problemu możemy usunąć za pomocą WD-40 bądź specjalnych sprayów.

 

Włożenie łańcucha do wiadra

Powszechnie wykorzystywaną metodą czyszczenia łańcucha jest włożenie go do pojemnika wypełnionego rozpuszczalnikiem. Na początku zdejmujemy łańcuch, a następie umieszczamy go na kilkanaście minut w wiadrze, słoiku, bądź butelce. Po włożeniu należy wstrząsnąć kilkukrotnie pojemnikiem w celu dokładnego przeczyszczenia nawet trudno dostępnych przestrzeni. Cały brud oraz resztki smaru powinny osadzić się na dnie - w tym momencie wyciągamy nasz łańcuch i wycieramy szmatką.

 

Pojemnik + szczoteczka

Czasami zdarza się, że nie możemy zdjąć łańcucha bądź po prostu nie wiemy, jak to zrobić. W takich przypadkach możemy zdjąć łańcuch z obu zębatek i wyczyścić go ręcznie przy użyciu szczoteczki. Do małego słoika nalewamy rozpuszczalnik i maczamy w nim szczoteczkę, a następnie energicznie przecieramy nią cały łańcuch. Należy pamiętać, że najwięcej brudu zbiera się w partiach wewnętrznych, do których ciężko się dostać – należy więc dokładnie umyć każdy element.

 

Czyszczenie kasety oraz przerzutek

Tylne zębatki możemy dokładnie wyczyścić wyłącznie za pomocą szczotki z długim włosiem, która usunie brud zalegający pomiędzy kołami zębatymi. Podobnie robimy z przednią zębatką. Zdarza się, że przerzutki są również mocno zabrudzone – do ich wyczyszczenia wykorzystujemy szczotkę z krótkim oraz długim włosiem, która pozwoli dokładne przeczyszczenie mechanizmu. Możemy także rozkręcić kółko prowadzące z tyły, gdyż zbiera się tam dużo brudu.

 

Maszynki do czyszczenia łańcucha

Na rynku znajdziemy także różnego rodzaju maszynki do czyszczenia łańcucha – za pomocą tych urządzeń możemy szybko i wygodnie oczyścić łańcuch z wszelkich zanieczyszczeń. Wystarczy, że założymy maszynkę na mechanizm, wypełnimy specjalny zbiornik rozpuszczalnikiem i zaczniemy kręcić pedałami. W ten sposób możemy dokładnie wyczyścić nasz łańcuch.


Więcej produktów do czyszczenia, mycia i konserwacji roweru i osprzętu, znajdziecie w naszym sklepie: http://www.pmbike.pl/pl/c/Konserwacja/589

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl